FINANSKLAGENEMNDA
Nekter å betale kunde etter påstått svindel – avviser Finansklagenemndas avgjørelse
Finansklagenemnda avviste saken og DNB mente seg dermed ikke forpliktet til å tilbakebetale kunden. Det argumentet avviser nemnda blankt – nå kan kunden ha rett på forsinkelsesrenter.

DNB har ikke rettet seg etter en avgjørelse fra Finansklagenemnda, som ga banken frist på fire uker til enten å tilbakebetale eller bringe en sak til retten, ifølge Finansavisen.
I saken, fra sommeren 2022, hevder en kunde å ha blitt svindlet for totalt 2,2 millioner kroner i en investeringssvindel, hvorav 838.327 kroner ble trukket fra DNB-kontoen hans.
Kunden mener han ble lurt til å gi svindlere fjernstyrt tilgang til PC-en, noe som førte til at transaksjonene kunne utføres med hans egen BankID. DNB avviste reklamasjonen og mente kunden selv hadde utført transaksjonene eller gitt fra seg BankID-en frivillig. I tillegg påpeker banken at kunden hadde reklamert for sent.
Finansklagenemnda avviste saken i juni 2024, fordi flertallet mente bevisene var for uklare til å avgjøre kundens samtykke. Grunnet nemndas avvisning anså DNB seg dermed ikke forpliktet til å tilbakebetale kunden.
Det argumentet ble avvist av nemnda i en enstemmig uttalelse i mai. Her slår nemnda fast at fristen og valgalternativene gjelder også i avviste saker. Dette betyr at banken dermed er forpliktet til å enten betale eller gå til retten.
Ettersom DNB unnlot å foreta seg noen ting, påløper det nå forsinkelsesrenter fra sommeren 2024.
Vidar Korsberg Dalsbø i DNB har uttalt til Finansavisen at nemndas avgjørelse er feil, og sier banken ikke har noen tilbakeføringsplikt siden saken aldri ble behandlet på sitt innhold.
Jørn Ingebrigtsen, direktør i Finansklagenemnda, påpeker at nemndas avgjørelser normalt aksepteres og at denne typen konflikter er sjeldne. Han anbefaler kunder å vurdere domstolsbehandling dersom bankene ikke godtar nemndas avgjørelse.
LES MER: