FINANSKLAGENEMNDA

Nekter å betale kunde etter påstått svindel – avviser Finansklagenemndas avgjørelse

Finansklagenemnda avviste saken og DNB mente seg dermed ikke forpliktet til å tilbakebetale kunden. Det argumentet avviser nemnda blankt – nå kan kunden ha rett på forsinkelsesrenter.

Kjerstin Braathen, konsernsjef DNB
Publisert Sist oppdatert

DNB har ikke rettet seg etter en avgjørelse fra Finansklagenemnda, som ga banken frist på fire uker til enten å tilbakebetale eller bringe en sak til retten, ifølge Finansavisen.

I saken, fra sommeren 2022, hevder en kunde å ha blitt svindlet for totalt 2,2 millioner kroner i en investeringssvindel, hvorav 838.327 kroner ble trukket fra DNB-kontoen hans.

Kunden mener han ble lurt til å gi svindlere fjernstyrt tilgang til PC-en, noe som førte til at transaksjonene kunne utføres med hans egen BankID. DNB avviste reklamasjonen og mente kunden selv hadde utført transaksjonene eller gitt fra seg BankID-en frivillig. I tillegg påpeker banken at kunden hadde reklamert for sent.

Finansklagenemnda avviste saken i juni 2024, fordi flertallet mente bevisene var for uklare til å avgjøre kundens samtykke. Grunnet nemndas avvisning anså DNB seg dermed ikke forpliktet til å tilbakebetale kunden. 

Det argumentet ble avvist av nemnda i en enstemmig uttalelse i mai. Her slår nemnda fast at fristen og valgalternativene gjelder også i avviste saker. Dette betyr at banken dermed er forpliktet til å enten betale eller gå til retten. 

Ettersom DNB unnlot å foreta seg noen ting, påløper det nå forsinkelsesrenter fra sommeren 2024.

Vidar Korsberg Dalsbø i DNB har uttalt til Finansavisen at nemndas avgjørelse er feil, og sier banken ikke har noen tilbakeføringsplikt siden saken aldri ble behandlet på sitt innhold. 

Jørn Ingebrigtsen, direktør i Finansklagenemnda, påpeker at nemndas avgjørelser normalt aksepteres og at denne typen konflikter er sjeldne. Han anbefaler kunder å vurdere domstolsbehandling dersom bankene ikke godtar nemndas avgjørelse.

LES MER: