PRIVATE BANKING

Nordea med storoffensiv på Private Banking

Etter en periode med sterk vekst i kundetilfanget utvider Nordea sin Private Banking-avdeling kraftig over hele landet.

Hans Christian Meyer
Regionleder Private Banking Nordea, Midt Nord
Hans Christian Meyer, Regionleder Private Banking Nordea, Midt Nord
Publisert

Nordea rykker inn i Private Banking-markedet og ansetter hele 40 nye rådgivere for å ta sin andel av det som er et brennhett og konkurransedrevet marked i dagens bank-Norge.

I vår ble det klart at Sparebank 1 Østlandet skulle øke staben innen PB med femti prosent, omtrent samtidig som nyheten om at Sparebank 1 Markets relanserte seg som SB1 Markets og utvidet til Sverige sammen med Swedbank. Sparebank 1 Nord-Norge lanserte også sin egen PB-satsing, mens Sparebank 1 Sør-Norge tredoblet antall ansatte på feltet i Oslo.

– Det er mange om beinet i markedet, men det som er gøy å se, er at til tross for konkurransen ser vi en stor tilvekst av nye kunder som ønsker å banke med oss i Nordea. Vi må hele tiden tilpasse oss, og vi utvider nå med hele 40 nye kollegaer i Private Banking neste år for å møte veksten, sier Hans Christian Meyer, regionleder Private Banking Nordea, region Midt Nord.

Han bor selv i Trondheim, byen som nå huser et av de største kontorene til Nordea utenfor Oslo, etter oppkjøpet av Danske Banks personmarkedsportefølje.

Stort potensial i nord

Meyer forteller at Oslo-området skal få flest av de 40 nye rekruttene.

– Oslo har naturlig nok en tyngde med tanke på befolkning og statistikk som viser at mye av formuen i Norge er i Oslo og omegn. Samtidig er det ekstra stas å se utviklingen i min region – fra Trondheim til Finnmark – som er den største geografiske landsdelen. Det er spesielt gledelig med tyngden mot Nordland og Bodø, hvor vi ser stort potensial, forteller han.

I Bodø skal han ansette to Private Banking-rådgivere som utelukkende skal betjene de mest formuende kundene i regionen

– Vi har dyktige konkurrenter rundt oss og ønsker å ta større markedsandeler i Nordland generelt.

Stort behov

– Gjør dere dette fordi andre gjør det, eller fordi dere ser et behov?

– Mest det siste. Vi har hatt en stor økning av nye kunder inn til oss, og vi må utvide antallet ansatte for å opprettholde vår kundetilfredshet. Det er en konsekvens av at flere ønsker tilbudet vårt. Bodø er et av de områdene der vi ser at stadig flere kunder kommer til oss, forklarer Meyer.

Han bemerker at han er ansvarlig for en stor region, og det blir litt reising på dem som dekker området

– Vi ser at mange av kundene ønsker å møte rådgiverne sine fysisk, selv om trenden er at flere kontaktpunkter skjer digitalt. Det er likevel viktig å ta seg tid til å besøke kundene fysisk – det gir høy verdi, spesielt for vårt segment, sier Meyer.

LES MER: