ARBEIDSLIV

Norges største banker utsatt for anonyme anklager om dårlig arbeidsmiljø: – Flertallet i DNB er både fornøyd og stolt

Flere store banker får gjennomgå i anonyme anmeldelser, angivelig skrevet av nåværende eller tidligere ansatte. – Det vil alltid være sånn at det er noen ansatte eller tidligere ansatte som er misfornøyd, mener DNB, som kontrer med gode resultater på interne undersøkelser.

Liselotte Lunde, kommunikasjonsdirektør i DNB
Publisert Sist oppdatert

I kjølvannet av det lokale lønnsoppgjøret har DNB-ansatte luftet sin misnøye med arbeidsgiveren i interne fora. BankShift har også vært i kontakt med flere frustrerte ansatte, som av frykt for represalier ikke ønsker å stå frem med navn.

Noen av disse viser til det relativt ferske nettstedet jobbi.no, hvor man anonymt kan vurdere og rangere arbeidsgivere. Tjenesten ble også nylig omtalt av VG.

Tips oss!

Vet du noe vi bør vite? Hvis du har noe på hjertet, kan du kontakte journalisten for uforpliktende og anonym prat.

📧 Kontakt journalisten på e-post her

Flere av landets største banker, deriblant DNB, Nordea og Sparebank 1 Sør-Norge, får hard medfart av angivelige ansatte eller tidligere ansatte. Verst går det ut over DNB, som i skrivende stund har 45 vurderinger. Banken kritiseres for dårlig ledelse, høy turnover og et negativt arbeidsmiljø. På den andre siden trekkes gode betingelser, hyggelige kolleger og variasjon i arbeidsoppgaver frem som positive sider ved arbeidsplassen.

– Det er takhøyde og rom for å være uenig i DNB. Vi har gode diskusjoner internt rundt lønnsoppgjøret, og fortsetter å ta den debatten internt. Vi tar lærdom når ansatte sier ifra om at lønnsprosessen denne gang ikke var god nok, og så har vi som mål å forbedre oss i neste runde, skriver kommunikasjonsdirektør Liselotte Lunde i en epost til BankShift.

Hun skriver videre:

– Det vil alltid være sånn at det er noen ansatte eller tidligere ansatte som er misfornøyd, men vi vet at det store flertallet i DNB både er fornøyd og stolt av å ha DNB som arbeidsgiver. Vi gjennomfører jevnlige målinger rundt trivsel som scorer høyt, og søknadstallene til stillingene vi utlyser viser at folk ønsker seg til DNB. 

Lunde viser blant annet til Universums kåring av Norges mest attraktive arbeidsgiver, hvor DNB har ligget helt i toppen i flere år.

– Ingen grunn til bekymring

– Hva vil dere si til de som ikke tør å stå frem med kritikken av frykt for represalier?

– I DNB er det stor takhøyde for å ytre seg og ingen skal føle seg bekymret for å si fra om ting. Også diskusjonen internt i etterkant av lønnsoppgjøret viser at det er stor takhøyde i DNB, som også dekningen i Bankshift har vist. 

Samtidig er det ikke naturlig å imøtegå anonyme påstander om interne forhold i media, mener banken.

– Rett og slett fordi vi ikke kjenner bakgrunnen eller konteksten til det som påstås, eller om det kommer fra ansatte eller andre. Vi har en tett og god dialog med våre tillitsvalgte, og ansatte i DNB gir jevnt over veldig gode tilbakemeldinger på arbeidsmiljøet.

Ikke en troverdig kilde

I eposten stiller DNB spørsmål ved at BankShift omtaler Jobbi, og det påpekes at kanalen legger til rette for at «uverifiserte anonyme personer kan legge igjen kritikk», uten mulighet for å sjekke om kildene er ekte.

DNB trekker paralleler til tjenester som Trustpilot og Tripadvisor, som lenge har slitt med falske anmeldelser.

«Derfor mener DNB at en kilde som Jobbi ikke er troverdig og bør brukes med varsomhet av både medier og akademia,» skriver Lunde.

BankShift har vært i kontakt med Jobbi, som presiserer at brukere av tjenesten må verifisere seg med Vipps, som innebærer at det må være ekte personer bak hver konto, og at det kun kan opprettes én konto per bruker. Hver enkelt bruker får kun legge igjen én vurdering per arbeidsgiver. Derimot vedgår de at det er vanskelig å verifisere at brukere faktisk jobber eller har jobbet for selskapet som vurderes.

– Vi går gjennom alle vurderinger, fordi vi må godkjenne alt som kommer inn, og vi sender mye tilbake. Hvis det er mistanke om at noe er galt, eller at noen skriver noe som bryter våre retningslinjer, blir det ikke klarert. Vi gjør alt vi kan for å forhindre misbruk av plattformen og sikre reelle, verdifulle og ekte vurderinger, sier medgründer og utvikler i Jobbi, David Hyldgaard.

Internt først

Overfor VG uttaler HR-rådgiver Tuva Higabbe Fredriksen ved Universitetet i Oslo seg. Hun omtaler konseptet som «kjempespennende», men mener også det kan være problematisk: 

– Ting kan bli lagt ut i affekt. Det er alltid to sider av en sak, kanskje tre, fire eller fem sider, sier hun.

Til samme avis oppfordrer ungdomsrådgiver i LO, Sindre Hornnes, ansatte til å ta opp problemer på arbeidsplassen internt først, for eksempel med verneombud eller tillitsvalgt.

– På generelt grunnlag bør folk være skeptiske til å gi sine vurderinger om sin arbeidsplass anonymt, sier han.

LES OGSÅ: