KONKURRANSE

Ønsker ny bank velkommen i nord: – Vi kan tilby noe helt annet enn Sparebanken Norge

Konsernsjef i SNN tror at inntoget til Sparebanken Norge vil gi en ekstra inspirasjon til innsats i deres bank.

Hanne Karoline Kræmer, konsernsjef Sparebank 1 Nord-Norge
Publisert Sist oppdatert

Sparebank 1 Nord-Norge (SNN) leverer et solid resultat i andre kvartal. Banken har inntil vært eneste sparebank i Tromsø i flere tiår, nylig annonserte Sparebanken Norge at også de etablerer seg i Nordens Paris. Konsernsjef i SNN, Hanne Karoline Kræmer, ønsker den nye konkurrenten velkommen og mener etableringen vil gi SNN en ekstra inspirasjon til innsats.

– Er du redd for at de kan begynne å plukke folk fra dere?

– Det er jo alltid sånn at folkene som jobber hos oss er til låns. Så da blir det viktig for oss å både ha gode ansattbetingelser, mulighet for utvikling og til å jobbe med oppgaver de ansatte trives med. Vi er et stort konsern og vi kan tilby noe helt annet enn Sparebanken Norge. Vi har fagposisjoner, rådgiverposisjoner og lederposisjoner som gjør vårt konsern attraktiv som arbeidsgiver, svarer Kræmer.

Innskuddsvekst

I andre kvartal leverte banken en stor innskuddsvekst, spesielt i bedriftsmarkedet.

– Vi ser at vi, i likhet med andre, har en god innskuddsvekst. På den andre siden jobber vi veldig aktivt på innskuddssiden. Både med å kalibrere betingelser og for å få tak i innskudd, forklarer Kræmer.

Lav kostnadsprosent

Sparebank 1 Utvikling tapte nylig en rettssak i Borgarting lagmannsrett og alle Sparebank 1-bankene må betale et høyere vederlag til kjernebankleverandøren. Det har gått utover kostnadsprosenten til de andre Sparebank 1-bankene. 

SNN har lyktes med å holde sin i ro på 31,7 prosent, på tross av en engangskostnad på 34 millioner kroner. Samtidig har banken tilbakeført 30 millioner kroner i kvartalet.

– Er kostnadsprosenten reddet av tilbakeføringer eller kostnadskutt?

– Kostnadsprosenten er god, og vi jobber bevisst med den hele tiden og skal fortsette å ha fokus på kostnadssiden fremover. Vi har også store tilbakeføringer i dette kvartalet. Isolerer vi engangseffektene, har vi en nedgang i kostnadene på 7 millioner, svarer Kræmer.