RESULTAT
Prioriterer lojale kunder fremfor priskrig: – Vi er der for kundene våre i tykt og tynt
Økte tap og en kostbar rettssak legger en demper på BN Banks kvartal, men toppsjefen er fortsatt godt fornøyd med å ligge langt over avkastningsmålet.

– Andre kvartal blir et bra kvartal, men er preget av noen ekstraordinære hendelser. Vi leverer godt over vårt avkastningsmål på 13 prosent, sier administrerende direktør i BN Bank, Svein Tore Samdal, til BankShift.
– Oppsummert har vi høyere netto renteinntekter, høyere provisjonsinntekter og bedre nettoresultat fra finansielle eiendeler, noe som bidrar positivt. Høyere tap og kostnader trekker imidlertid ned.
Skal følge opp innskudd
BN Bank leverer en egenkapitalavkastning på 15,8 prosent, opp fra 13,9 prosent samme kvartal året før.
Resultatet etter skatt endte på 254 millioner kroner, sammenlignet med 220 millioner kroner i andre kvartal 2024.
Bankens brutto utlånsvolum økte til 68,3 milliarder kroner fra 63,4 milliarder kroner ett år tidligere, og 12 måneders utlånsvekst i prosent steg til 7,8 prosent fra 7,5 prosent.
– Vi har hatt god vekst de siste tolv månedene på bedriftsmarkedet, mens det er litt mer krevende på personmarkedet, men fortsatt på nivå med markedsveksten, forteller Samdal, og legger til:
– Vi har lykkes med innskuddsveksten, det trenger vi og er noe vi er fornøyde med. Dette er viktig for oss, og vi skal legge ytterligere trykk på dette fremover
Økte tap i bedriftsmarkedet
BN Bank rapporterer dette kvartalet tap på utlån på 13 millioner kroner, en økning fra inntektsførte tap på 9 millioner kroner året før. Dette handler hovedsakelig om ett større engasjement innen bedriftsmarkedet, forteller Samdal.
– Her har vi nå gjort mer avsetninger på trinn 3. Dette har vi fulgt over tid, og nå har vi satt av mer enn tilstrekkelig. På trinn 1 og 2 har vi hatt tilbakeføringer grunnet lavere målt risiko.
Når det gjelder kostnader, har rettssaken mellom Tietoevry og Sparebank 1 – som eier BN Bank – hatt en betydning, forteller Samdal.
I starten av juni snudde lagmannsretten tingrettens avgjørelse i ankesaken mellom de to partene, og påla Sparebank 1 Utvikling å betale Tietoevry i overkant av 300 millioner kroner.
Skuffetilbud og prispress
– Samlet sett er vi godt fornøyd med veksten i både bedrifts- og personmarkedet, gitt hvordan markedet er nå, sier Samdal.
Han forteller samtidig at til tross for økningen i utlånsvolum og utlånsvekst, er personmarkedet krevende om dagen.
– Dette er blant annet fordi mange banker og konsepter annonserer lavere fra-priser og skuffepriser. Dette har gått på bekostning av proaktivt rekrutteringsarbeid, sier Samdal.
Dette er en argumentasjon vi nylig har hørt fra Samdals kollega Endre Jo Reite, personmarkedsdirektør i BN Bank.
Han har uttalt til BankShift at kunder som søker om lån hos BN Bank fra DNB, blir oppringt med «skuffetilbud» fra DNB straks BN Bank kontakter DNB for å få innfridd lånet og slettet pantet.
– Her har vi valgt å ha is i magen, vi har vokst godt over tid og jobbet mye med å tilpasse porteføljen slik at vi tar godt vare på de gode kundene våre. Dette er også årsaken til at vi har hatt tilbakeføringer – her har vi jobbet over tid. Derfor gjør det heller ingenting om enkelte risikokunder forsvinner, forteller Samdal, og legger til:
– Det andre banker som har appetitt på kunder med høyere risiko – heldigvis.
I tykt og tynt
Samdal sier at BN Bank på bedriftsmarkedssiden merker at de utenlandske bankene igjen er tilbake i norsk næringseiendom, samtidig som flere norske banker har trykket ekstra på gassen.
Obligasjonsmarkedet er også mer aktivt innen næringseiendom enn det var i en periode, mener han.
– Dette fører til mer konkurranse innen vårt hovedmarkedsområde som er næringseiendom, og press på marginene, noe som er krevende for lønnsomheten, sier han, og fortsetter:
– Vi er der for kundene våre i tykt og tynt, og passer godt på de kundene som setter pris på vårt konsept. Så får heller andre konkurrere om å gi veldig gode priser til de kundene som er mest opptatt av dét.