RENTE

Reagerer på Bulder-kutt:
– Både etisk og juridisk tvilsomt

Bulder kutter rentene, uten at Sparebanken Vest gjør det samme. Det får BN Bank til å reagere.

Direktør for privatmarked Endre Jo Reite i BN Bank.
Publisert Sist oppdatert

Samme dag som sentralbanken videreførte styringsrenten i forrige uke, kuttet Sparebanken Vest sitt digitalkonsept, Bulder, renten for nye og eksisterende kunder under 35 år, med inntil 0,22 prosentpoeng. Renten til de unge kundene i Vest ble ikke kuttet. Det får direktør for personmarked i BN-Bank, Endre Jo Reite, til å reagere.

– Det koster ingen ting å lage et nytt produkt eller konsept med lav pris så lenge du ikke samtidig setter ned renten til de kundene du alt har. Det er det Sparebanken Vest nå gjør med sin satsing mot unge kunder i Bulder-konseptet. De vil helt sikkert lokke til seg mange unge kunder fra andre banker, og noen av sine egne. Likevel bør de rydde opp så også lojale unge vestlendinger får samme gode rente. Konkurranse mellom banker er viktig og riktig, men trenden med at stadig flere banker gjør stor forskjell på kundene avhengig av om de selv klarer å finne frem til det beste produktet eller konseptet er både etisk og juridisk tvilsomt, skriver Reite i en epost til BankShift.

Han mener at bankene som tilbyr ulike konsepter til ulik pris ofte sier at det er helt forskjellige konsepter, og helt ulikt innhold i form av tilgang til nettbank eller rådgivernett.

– Det er helt greit å ta ærlig betalt for rådgiving, men har du et lån på 4 millioner så er en halv prosent 20.000 kroner i året. Nok til et rådgivermøte annenhver uke. For mange av bankene med egne konsepter er prisforskjellen på dette nivået eller større, kommenterer Reite.

Ifølge Reite er det konseptbankene som må kunne dokumentere at forskjellen i pris er saklig i forhold til kundenes bruk av banken, og sikre at kundene gjør rett valg blant alle bankens produkter ut fra behov.

– Det er en vanlig misforståelse at banker står fritt til å endre rentene taktisk for nye produkter, og melke gamle kunder som ikke finner frem til best produkt, men det skal ikke være usaklig forskjellsbehandling mellom nye og eksisterende kunder ved rentefastsettelse og endringer, forklarer Reite.

Vanlig med forskjeller

Konserndirektør i Bulder, Simen Eilertsen, tar kritikken med ro og svarer at det er hyggelig at BN Bank opplever dem som en sterk konkurrent.

– Det er helt vanlig å ha ulike priser til ulike kundegrupper som eksempelvis unge boligkjøpere. Banker differensierer i dag på rentesats mellom kunder, for eksempel som følge av kredittrisiko, forskjell i kapitalbinding grunnet lavere belåningsgrad, og lavere driftskostnader gjennom selvbetjent betjeningskonsept, skriver Eilertsen i en epost til BankShift.

Han peker også til at enkelte banker også har ulike pristilbud til kunder som bruker banken på samme måte, som eksempelvis eierne i BN Bank har gjennom LOfavør og Handelsbanken til akademikerne.

– Der er produktene helt like, men kundene får ulik pris, kommenterer Eilertsen.

Det er Sparebank 1-banker som eier BN-Bank.

Lovlig å forskjellsbehandle 

BankShift har kontaktet Finanstilsynet om denne saken, fungerande kommunikasjonsdirektør,  Jo Singstad, henviste til Forbrukertilsynet.  

Underdirektør hos tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, Tonje H. Drevland, skriver i en epost til BankShift at Sparebanken Vest og andre banker kan forskjellsbehandle kunder når det gjelder for eksempel renter hvis de har saklig grunn til det.

– Finansavtaleloven § 3-1 tredje ledd forbyr bankene å forskjellsbehandle kunder som får tilbud om blant annet lån: «Vilkårene i tilbudet må ikke innebære en usaklig forskjellsbehandling av kunden sammenlignet med vilkår tjenesteyteren tilbyr tilsvarende kunder.» Forskjellsbehandling er altså kun forbudt om det er snakk om tilsvarende kunder, og det er snakk om usaklig forskjellsbehandling mellom disse, forklarer Drevland.

Hun understreker at tilsynet ikke har behandlet noen sak om forskjellsbehandling mellom Vest og Bulder og kan derfor ikke uttale seg konkret om dem.

 Stolt av egen rydding

BN Bank har ikke egne digitalkonsepter og Reite sier at de fokuserer på at alle skal ha lik pris hos dem.

– Vi er superstolt over å ha ryddet i diskriminering mellom nye og lojale kunder i hele banken de siste årene. Det har kostet mye. Bare synd at trenden går mot mer diskriminering basert på nye konsepter og produkter, og ikke minst at ikke myndighetene gjør grep når de enkelt kunne spare lojale bankkunder for milliardbeløp ved å følge opp, skriver Reite.

Han forteller at BN Bank mener at forskjeller i produkt og service må stå i forhold til prisforskjellen.

– Jeg tror ikke noen banker så for seg at regelverket mot prisdiskriminering ikke skulle bli fulgt opp av Forbrukertilsynet, og at det var fritt frem å lage nye konsepter og produkter til nye kunder, og beholde merinntektene på de som ikke selv aktivt flytter bank. DNB har også ulike priser til kunder, og tar til og med lavere rente fra kundene i Sbanken til tross for at disse har høyere kostnader, avslutter Reite.