VEKST
Ser stor oppside etter Googles inntog i Skien: – Mye som er relatert til datasenteret
Administrerende direktør Jan Kleppe i Skagerrak Sparebank tror lokalmarkedet vil nyte godt av datasenteret i Skien, selv om det ikke er hovedaktøren selv som er bankkunde.
Skagerrak Sparebank ser for seg vekst i lokalmarkedet, som de blant annet forventer gjennom Googles datasenter i Skien. Men det er ikke via hovedprosjektet veksten ventes:
– Jeg tror Google har andre banker, ler administrerende direktør Jan Kleppe i Skagerrak Sparebank.
– Men de har underleverandører. De som leverer yrkesklær, sveiseapparater eller selger truckene som brukes. Det er de som er våre kunder. Det var nylig en reportasje i lokalpressen her som viste at omsetningen i kafédriften alene hadde økt med 20-25 prosent, så det er mye som er relatert til datasenteret, og vi merker at det er flere mennesker i byen, sier Kleppe til BankShift.
Befolkning- og stillingsvekst
Han viser til at det er bygget mange leiligheter som blant annet leies ut til Google-ansatte. Leiligheter det tidligere ikke gikk an å bygge, da kostnaden var for høy i forhold til hva man fikk tilbake.
– I prosjektperioden er det 1500 til 2000 arbeidere her. Det er rett og slett mye folk. Selve datasenteret vil bare ha et par hundre årsverk når det står ferdig, men det vil være masse leverandører lokalt, så det er en stor mulighet i Grenland, sier Kleppe.
Et eksempel har allerede vist seg i nærområdet, der et selskap som leverer komponenter til datasenteret har etablert seg. Bedriften vil ha opp mot 400 årsverk.
– Det er en stor bedrift i vår region. Det er en stor bedrift overalt i Norge, egentlig, sier Kleppe.
CRR3 og økt konkurransekraft
Veksten han regner med at banken vil kunne se i lokalområdet, vil derimot ikke komme uten tøff konkurranse. Det er noe Kleppe er spesielt obs på i tiden fremover, selv om han snart går av med pensjon.
– Når jeg tenker på konkurransebildet fremover, så er det overordnet én viktig driver. Alle standardbanker har en veldig god kapitalsituasjon og ønsker å gjøre den om til markedsandeler, til lån og til volum, sier han.
– Det blir press på marginer og inntekter på marginalkunden er veldig lave, fordi alle underbyr hverandre. Også de store bankene ser vi underby på privatmarkedet. Det blir nesten et nullsumspill å enten ta vare på kundene eller hente inn nye, legger Kleppe til.
Derfor ser han, som de andre bankene, at det blir nødvendig å lykkes med tilleggssalg på forsikring og sparing i tiden fremover. Og banksjefen påpeker at Skagerrak Sparebank ikke vil kaste seg inn i kundekampen for enhver pris.
– Vi henger med for å forsvare kundene våre, men vi ønsker ikke å ta inn marginalkundene på de aller laveste prisene, for det er ikke nødvendig. Da er det bedre å roe seg ned til markedet stabiliserer seg igjen, sier Kleppe.
Lever utenfor kalkulatoren
Innenfor bedriftsmarkedet derimot, ser Kleppe en helt annen situasjon. Han ser noe risikoaversjon hos bankene, som er fokuserte på finansiering av eiendom. Og han forteller at det er lite nye boligprosjekter i markedsområdet til Skagerrak Sparebank akkurat nå, men banksjefen mener lokalbanken har et fortrinn.
– Bankene rundt oss har IRB-modeller, og de er tøffe konkurrenter, men de kan også av og til bli stoppet av sine modeller som gjør at det for enkelte kunder kan virke strammere og kanskje litt mer fjernt i forhold til den lokalkunnskapen vi sitter på.
– Det å sette seg ned med en kaffekopp med rådgiveren sin og se hvordan man kan sy sammen en løsning, for vi har ikke de kalkulatorrammene på samme måte som en IRB-bank, sier Kleppe.
Trenger kompetanse og spesialisering
Og han tror at om Skagerrak Sparebank skal henge med i konkurransen om privatkundene, så må banken også klare å øke markedsandelen på bedriftsmarkedet noe fremover. I dag består utlånsporteføljen til banken av 81 prosent til privatmarkedet. I den sammenheng er det fortsatt enkelte ting det jobbes med etter fusjonene banken var igjennom, der Andebu Sparebank og Larvikbanken kom inn i 2024.
– Det som fortsatt må til er å bygge opp kapasiteten på kredittområdet i banken og ha god styring og kontroll. Vi må håndtere risikoen litt bedre, som for eksempel innen depot. Vi må ha god spesialkompetanse.
– Vi trenger også litt mer juridisk kompetanse og evne til å jobbe med spesialengasjementer. Tar vi inn større andel bedriftsengasjement, vil vi også få større problemengasjement. Da må vi ha kapasitet og kompetanse til å håndtere dette. Så handler det om å spesialisering også for rådgiverne i banken, sier Kleppe.
Digitalkosept
Et annet konkurransefortrinn Skagerrak Sparebank håper å benytte seg godt av i tiden fremover, er digitalkonseptet til banken, NordDirekte. Kleppe sier ambisjonen er at den skal bli like stor som de andre digitalkonseptene i markedet. Per tredje kvartal 2025 hadde konseptet 3,9 milliarder kroner i utlån.
– Planen er at det er en nasjonal aktør som blir blir oppfattet på linje med de andre digitalkonseptene. Vi skal treffe den målgruppen vi ikke treffer med mor-konseptet vårt, slik som Penny da i Eika, sier Kleppe.
– Det er først og fremst kunder fra 40 til 55 som er hovedmålgruppen her. Med NordDirekte handler det for oss om å balansere risiko, og her tar vi lav risiko. Det betyr at vi kan få mer muskler til bedriftsmarkedet lokalt, så for oss er det veldig fint for porteføljestyringen å ha NordDirekte, sier Kleppe.