TVIST

Sparebanken Norge nektet å godta Finansklagenemndas avgjørelse – nå tas saken til retten

Sparebanken Norge nekter en nordmann bosatt i Spania å opprette et kundeforhold i digitalkonseptet Bulder, på tvers av Finansklagenemndas avgjørelse. Nå skal saken prøves for retten.

Adm. dir. Simen Eilertsen i Bulder.
Publisert

Finansklagenemnda slo for et drøyt år siden fast at Bulder ikke hadde anledning til å nekte en nordmann bosatt i Spania å opprette et kundeforhold. Administrerende direktør i digitalkonseptet til Sparebanken Norge, Simen Eilertsen, var imidlertid raskt ute i BankShift og motsatte seg avgjørelsen. 

– For å bli kunde i Bulder må du ha folkeregistrert adresse i Norge. Har du ikke folkeregistrert adresse i Norge, får du ikke bli kunde i Bulder, uttalte Eilertsen.

Siden har partene stått urokkelig på sitt, og mandag 15. september kommer saken opp for Hordaland tingrett.

Når en bank ikke innretter seg etter Finansklagenemndas avgjørelser, får klager dekket første rettsrunde. Videre er det slik at retten står overfor en ren tvist om rettsanvendelse, og partene har avtalt å føre hovedforhandlinger etter den såkalte HR-modellen, som innebærer at ingen skal avgi forklaring ut over fremlagte dokumentbevis, og det skal heller ikke føres vitner.

I bunn og grunn handler saken om kontraheringsplikten, altså bankenes plikt til å gi folk en kontoforbindelse. Klager påberober seg retten til å benytte de grunnleggende tjenestene til Bulder, eksempelvis konto og betalingskort, ikke kredittprodukter.

– Generelt mener vi at kontraheringsplikten ikke gir rett til produkter i Bulder-konseptet for kunder bosatt utenfor Norge, som er vårt geografiske dekningsområde, lyder en generell kommentar fra Eilertsen, også gjengitt av Finansavisen.

Overfor BankShift ønsker Eilertsen ikke å kommentere saken ytterligere nå, «av hensyn til taushetsplikt og forhåndsprosedering», skriver han i en SMS.

Klagers syn

Saksøker er en norsk statsborger bosatt i Spania, som ble automatisk avvist da han søkte om kundeforhold i Bulder. Han anfører ifølge sluttinnlegget som BankShift har sett at banken har kontraheringsplikt for betalingstjenester etter finansavtaleloven § 4-1, tolket i lys av EUs betalingskontodirektiv. Direktivet forbyr diskriminering basert på bosted eller nasjonalitet. 

Etter saksøkers syn kan ikke banken innføre tekniske sperrer eller henvise til kostnadshensyn og «byrdefulle KYC-prosesser» som saklig grunn for å avvise kunder. Det argumenteresfor at praksisen innebærer urettmessig forskjellsbehandling av EØS-borgere og dermed strider både mot norsk lov og EØS-retten.

Bankens syn

Sparebanken fremholder på sin side at kontraheringsplikten kun gjelder tilgang til grunnleggende betalingstjenester, som kunden kan få gjennom ordinære produkter i moderbanken Sparebanken Norge - som er lagt frem som et løsningsforslag. 

Ifølge banken er Bulder et særskilt konsept utviklet som et heldigitalt tilbud uten manuell kundeetablering, og omfattes derfor ikke av plikten. Banken viser til at den ikke har meldt fra til Finanstilsynet om å drive grensekryssende virksomhet, og derfor heller ikke kan tilby tjenester til kunder bosatt i Spania. 

Kombinert med en tydelig fastsatt policy om geografisk dekningsområde, utgjør dette etter bankens syn både en lovlig og saklig grunn til å avslå saksøkers søknad. Det bestrides også at avslaget er diskriminerende, ettersom alle uten norsk adresse behandles likt og kunden uansett kan få konto i bankens hovedtilbud.