UTBYTTEBANKER

Sparebankene reagerer på DNBs lobbyarbeid: – Oppsiktsvekkende når Norges største og delvis statseide bank opererer på den måten

Flere banksjefer mener DNB bryter med etablert praksis når de blander seg opp i saker som ikke direkte angår dem selv.

Tomas Nordbø er finansdirektør og konstituert administrerende direktør i Rogaland Sparebank.
Publisert Sist oppdatert

BankShift har gjennomgått  postgangen mellom Finansdepartementet og DNB,  og funnet at   både DNB ASA og Sparebankstiftelsen DNB siden våren 2019 har engasjert seg i å stanse praksisen med kundeutbytte i sparebankene.

Sparebankutvalget, som nylig konkluderte med at ordningen burde skrotes, hadde møte med ni representanter for banken og eierstiftelsen underveis i utredningen. 

– Vi ble kjent med dette brevet allerede i 2020 og svarte Finansdepartementet den gang, sier Tomas Nordbø, finansdirektør og konstituert administrerende direktør i Rogaland, den gang Sandnes Sparebank. Han kjenner saken godt.

Brevet Nordbø refererer til, er et svarbrev som flere sparebanker sendte via Advokatfirmaet Selmer til Finansdepartementet i desember 2020. Dette brevet har BankShift fått innsyn i.

Selmer, som i brevet representerer Sparebank 1 Østlandet, Sparebanken Vest, Sandnes Sparebank, Fana Sparebank og Jæren Sparebank, svarer på DNBs henvendelse i desember 2020 og argumenterer for at kundeutbytte er lovlig og skattemessig fradragsberettiget etter finansforetaksloven. De peker spesielt på §§ 10-7 og 10-17, som gir grunnlag for å bruke grunnfondskapitalen til slike utbetalinger. 

Bryter med etablert praksis

Nordbø sier at det som er oppsiktsvekkende, er hvordan DNB har brukt så mye energi på Sparebankutvalget

– Det handler i praksis om å forsøke å påvirke rammevilkårene for sparebankene, selv om de selv ikke er en sparebank, sier han om at ni personer fra DNB, av seksten personer totalt, har hatt møter med utvalget for å «diskutere temaer som er omfattet av utvalgets mandat». 

– Det er en etablert praksis at man argumenterer for egne interesser og rammevilkår, uten å forsøke å endre vilkårene for andre. Derfor er det oppsiktsvekkende når Norges største og delvis statseide bank opererer på den måten, slår Nordbø fast.

«Var det ikke Sparebankutvalget det het?»

Det er ikke bare Nordbø som mener at DNBs lobbyvirksomhet bryter med næringens normer.

Også Sparebanken Vest, ved kommunikasjonsdirektør Hanne Dankertsen, undrer seg over at DNB engasjerer seg så aktivt for å frata kundene i de ni sparebankene kundeutbytte. 

– Vi har hatt en praksis i Finans Norge over tid der den enkelte bank jobber inn mot myndighetene knyttet til egne rammebetingelser, og ikke aktivt for å svekke konkurrentene. Dette bryter med en slik etablert praksis, skriver Dankertsen til BankShift

Jan Erik Kjerpeseth, administrerende direktør i Sparebanken Vest, har tidligere uttalt til BankShift at kombinasjonen av gaver og kundeutbytte er med på å styrke særpreget til sparebankene, og at det vil være svært uheldig for både kunder og banker hvis det forsvinner.

Også Bjørn-Erik Øverland, administrerende banksjef i kundeutbytte-banken Oslofjord Sparebank, stiller seg undrende til det hele:

– Vi tenker at det selvsagt er lov for DNB å forsøke å påvirke utvalget med sitt syn, men det ser utenifra litt snodig ut at statens egen bank har fått så stor plass hos utvalget. Var det ikke Sparebankutvalget det het?, skriver han til BankShift i en e-post.

Angår dem ikke

Geir Magne Tjåland, administrerende direktør i Jæren Sparebank, synes DNB har engasjert seg «bemerkelsesverdig mye i arbeidet til Sparebankutvalget i en utredning som ikke direkte angår dem som forretningsbank». 

– DNB har sine fordeler med å være en forretningsbank, og vi er kjent med at de jobber aktivt med å argumentere mot kundeutbytte som overskuddsdisponering – da dette ikke er praktisk mulig for dem som forretningsbank, skriver han i en e-post til BankShift.

Har lagt tyngde i å påvirke myndighetene

– Det er slik at det å drive lobbyvirksomhet er tillatt i et demokrati, poengterer Geir-Egil Bolstad, finansdirektør i Sparebank 1 Østlandet, i en e-post til BankShift. Han legger likevel til:

– Vi har over tid notert oss den uttalte misnøyen med kundeutbyttet fra flere av våre konkurrenter. Vi er også klar over den tyngden de har lagt i å påvirke myndighetenes avgjørelse i denne saken. 

Han påpeker at det å dele med kundene, som aktivt har bidratt til å skape bankens overskudd, er en måte å videreføre sparebanktradisjonen på. 

– Sparebankene har i all sin tid jobbet for å ivareta vanlige folks interesser, og kundeutbyttet er en transparent modernisering av sparebankenes rolle på dette området. Vi observerer at også andre sparebanker moderniserer, på ulikt vis. Eksempelvis er omdannelsen til aksjesparebank også en videreutvikling av sparebankmodellen, men der man helt fjerner stemmeretten til innskyterne og lokalsamfunnet, skriver Bolstad til BankShift