RESULTAT
Storebrand jekker opp målsetningene
Finanskonsernet legger opp til solid vekst over hele linja de neste årene.
I forbindelse med finanskonsernets kapitalmarkedsdag denne uken, legger Storebrand frem nye finansielle mål og ambisjoner for strategiperioden 2026-2028.
– Vi går inn i den nye strategiperioden med sterke posisjoner i attraktive markeder og med støtte fra solide makroforhold. Individualisering er en av megatrendene som skaper betydelige vekstmuligheter for oss innen både forsikring, bank og sparing - områder hvor vi står godt rustet til å ta markedsandeler, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i en selskapsmelding onsdag morgen.
Han mener konsernsynergiene knyttet til kostnader, inntekter og kapital gir et solid fundament for en «tydelig akselerasjon» av de strategiske initiativene som skal drive Storebrand videre de neste ti årene.
– Dette omfatter økt skalerbarhet i sparing og forsikring, samt en ytterligere styrking av den digitale kundeopplevelsen gjennom en bredere spareplattform i Kron, sier han.
Slik er de nye målene for kommende strategiperiode:
- Mål for egenkapitalavkastning økes fra 14 til 17 prosent i 2028. I perioden etter dette er ambisjonen å jekke avkastningen ytterligere opp, til over 20 prosent.
- Mål for konsernresultat økes fra 5 milliarder kroner i 2025 til 7 milliarder kroner i 2028.
- Ambisjon om tosifret prosentvis årlig vekst i utbytte til og med 2028.
- Ambisjon om tilbakekjøp av egne aksjer på 2 milliarder kroner i 2026, og årlige tilbakekjøp på 1,5 milliarder kroner deretter til og med 2030.
Resultatmålet på 7 milliarder kroner i 2028 bygger på følgende ambisjoner for delområdene i konsernet for perioden 2026-2028:
- Kapitalforvaltning: Årlig vekst i driftsresultat på mer enn 10 prosent.
- Innskuddspensjon: Årlig vekst i driftsresultat på om lag 10 prosent.
- Personmarkedet for bank og sparing: Årlig utlånsvekst på 5-10 prosent og en netto rentemargin på om lag 1,2 prosent.
- Forsikring: Årlig premievekst på mer enn 10 prosent og en combined ratio på 90 prosent eller lavere.