KONKURRANSE

Utvider banken i nye markeder: – Vi kan endre planene om vi finner en riktig leder

Sparebanken Norge ser på muligheter for å etablere flere kontorer i Oslo og nye kontorer der de ikke er til stede. Hvor og hvordan banken etablerer seg, kommer an på hvilke personer de finner til å lede utvidelsen.

Konserndirektør for Oslo og nye markedsområder i Sparebanken Norge, Arild Andersen.
Publisert

OSLO: Sparebanken Norge har fått fotfeste flere steder i Norge. Banken jobber med etableringer i Oslo, Tromsø, Tønsberg, Molde og Kristiansund. Konserndirektør for Oslo og nye markedsområder i banken, Arild Andersen, forklarer at hvor banken etablerer seg neste gang avhenger av flere faktorer.

– Neste sted som står for tur, er Trondheim. Vi kan endre planene om vi finner en riktig leder som vil starte opp et sted som gir et godt grunnlag for å skape lønnsomhet og vekst, sier Andersen.

Han poengterer at det er flere faktorer som spiller inn i hvor og når banken etablerer seg i nye områder.

– Det er flere spennende kandidater som har tatt kontakt med oss, uten at alt har ligget tilrette for at vi gikk inn på det tidspunktet, utdyper Andersen.

I november starter lederen for bankens satsing i Tromsø, Raymond Brendeløkken. Både den nye lederen og Andersen har fartstid i Handelsbanken.

– Vi hadde nok ikke etablert oss i Tromsø nå, uten at vi fant noen av Raymonds kaliber. Når han starter, skal jeg opp dit og se på lokaler og snakke med potensielle kunder, forklarer Andersen.

Ser på muligheter for flere Oslo-kontorer

I Oslo har Sparebanken Norge alt fått et godt fotfeste. Banken har ansatt åtte bedriftsrådgivere som er i dialog med potensielle kunder. I tillegg er Sparebanken Norge i en fusjonsprosess med Oslofjord Sparebank, en prosess som bankene regner med er i mål 1. desember.

– I tillegg til de syv privatrådgiverne fra den banken, så har vi ansatt tre til. De skal alle sitte i Inkognitogata når vi flytter inn der i starten av desember, forklarer Andersen.

– Hvordan kom samtalene med Oslofjord i gang?

– Jeg hadde en personlig relasjon til administrerende direktør i banken, Bjørn-Erik Øverland. Så det startet med en hyggelig lunsj og så har vi brukt godt med tid på det, svarer Andersen.

Det er rundt 50 arbeidsplasser i det som skal bli bankens finanshus i Inkognitogata. Frende Forsikring, Brage Finans og Norne Securities skal flytte inn i samme bygg og det blir fort fullt. Andersen mener at det er bra.

– Kommer dere til å etablere flere kontorer i Oslo?

– Det blir det neste steget, at vi ser på om det er noen bydeler der det er naturlig at vi etablerer oss. Vi skal være en lokalbank som er tett på kundene der vi er til stede, sier Andersen.

Han utelukker heller ikke at banken etablerer seg i områdene rundt Oslo.

Plass til Sparebanken Norge og Bulder

Digitalkonseptet Bulder hadde et utlånsvolum på 65,4 milliarder kroner ved utgangen av andre kvartal. Hovedbolken av det utlånet er på det sentrale Østlandet.

– Kan dere komme opp i en situasjon der dere kannibaliserer egne kunder på Østlandet?

– Jeg tror det er plass til begge deler og at vi er veldig tydelige på hva kundene får i hvert konsept. Det kan jo for eksempel tenkes at en Bulder-kunde trenger mer rådgivning enn tidligere og da er det jo bra at vi har et bredere tilbud i hele landet, svarer Andersen.

– Er det behov for at dere er til stede lokalt eller kunne dere like godt gitt rådgivning fra Vest- og Sørlandet?

– For noen kunder er det viktig med den personlige rådgivningen. For eksempel for unge i etableringsfasen eller eldre kunder. Andre kunder klarer seg fint med digitale løsninger, derfor er det viktig at vi tilbyr begge deler, forklarer Andersen.

Ser på seg selv som SMB-bank

Bedriftsrådgiverne er i dialog med potensielle kunder og Andersen er med på så mange møter han kan.

– Jeg har dyktige folk som klarer seg fint uten meg, men jeg synes det er spennende å være med og møte kundene og høre hva de har behov for, smiler Andersen.

Han forklarer at banken jobber for å bygge opp en lønnsom portefølje med moderat risk. I starten ser de mest på eiendom, men Andersen poengterer at det er en risikokultur i banken som gjør at de ser på et større spekter av bedrifter, blant annet innen shipping.

– Sparebanken Norge ser på seg selv som en SMB-bank, men vi får ikke lønnsomhet ved å løpe etter de minste kundene i starten. Det er naturlig å starte med kunder som har et visst volum og et visst behov for bankforretninger. Deretter vil vi nok gå mer og mer inn i det tradisjonelle SMB-markedet, forklarer Andersen.