INNLEGG

Vipps skal gi valgfrihet uten å påvirke valget

Debatten om nordmenn og økende kredittgjeld treffer også oss i Vipps etter at vi nylig la til Klarna som betalingsvalg i lommeboken. Det forstår vi godt. Men la oss være tydelige på hva Vipps faktisk gjør – og ikke gjør.

Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps avviser at muligheten til å betale med Klarna betalingskort i Vipps senker terskelen for å handle på kreditt.

Vipps selger ikke kreditt. Vår forretningsidé er å forenkle folks hverdag. Samtidig konkurrerer vi med verdens største teknologigiganter om å bli valgt som lommebok. For å vinne den konkurransen må vi tilby de betalingsalternativene folk faktisk bruker. Med 2,5 millioner norske brukere er Klarna definitivt ett av dem. 

Det vi har gjort, er å la folk legge til et Klarna Visa-kort i vår digitale lommebok, på samme måte som vanlige debet- og kredittkort. For å bruke Klarna-kortet må du allerede være Klarna-kunde, allerede være kredittvurdert, og du må aktivt velge Klarna i hvert eneste kjøp.

Vår jobb som lommebok er ikke å bestemme hvilke betalingsmetoder folk bør bruke. Vår jobb er å sørge for at alternativene i lommeboken brukes på en trygg, transparent og ansvarlig måte.

I kronikken fra Horde hevdes det at terskelen nå blir lavere for å handle på kreditt. Det er feil. For i praksis har vi Vipps lagt inn flere barrierer enn det som er vanlig i markedet: 

  • Har du ikke Klarna fra før? Da lenker vi ikke til Klarna 

  • Ønsker du kun kredittkort i lommeboka? Da får du ikke bruke Vipps i det hele tatt. 

  • Ønsker du å bruke Klarna i et kjøp? Da må du må aktivt velge det – hver gang. 

Horde peker på noe reelt. Nordmenn, særlig unge, tar opp for mye forbrukskreditt. Alt for mange mangler grunnleggende kunnskap om renter, gebyrer og konsekvensene av gjeld. Det er et stort samfunnsproblem, og et problem Vipps ikke ønsker å være en del av. 

Derfor snakker vi aldri om kreditt som en fordel. Og derfor følger vi nøye med på at Forbrukertilsynet stiller de samme kravene til Klarna som vi gjør: ansvarlig kredittgivning. 

Vi i Vipps skal fortsette å bygge lommeboken folk liker best. For å klare det må vi gi valgmuligheter, men designet skal alltid være på brukerens side. Fremover skal vi derfor fortsette å jobbe for at alle som bruker Vipps kan ta gode, enkle og informerte valg.