BOLIGLÅN

Kunder klager på SB1 Sør-Norges rentehåndtering

En «klagestorm» fra kundene til banken har kommet i kjølvannet av rentekuttet til Norges Bank. Umusikalsk og lite sympatisk, kaller en kunde håndteringen til Sparebank 1 Sør-Norge.

Sparebank 1 Sør-Norge.

Stavanger Aftenblad skriver at det er en «klagestorm» fra kunder mot Sparebank 1 Sør-Norge som har tatt kontakt med avisen etter at Norges Bank satte ned renten.

Kundene klager over praksisen der banken har gitt beskjed om rentekutt, men ikke kutt på fulle 0,25 prosentpoeng. Så har kunden klaget til banken, og fått satt ned renten mer.

– Det er så provoserende, og dessverre i kjent stil fra SR-Bank, sier en av kundene til avisen, som fortsetter med å kalle kundepleien for «umusikalsk og lite sympatisk».

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Knoph Askeland forklarer til avisen at rentekuttet kunden får, blir vurdert individuelt, og at det har vært et trøkk fra kunder på både mail og telefon, siden rentekuttet.

Stavanger Aftenblad har snakket med flere kunder som opplever praksisen ved at man må ta kontakt for å få best mulig betingelser, som skuffende. Det er også flere som reagerer på en melding som ble sendt ut, der banken skriver at kunden ikke trenger å kontakte banken, da de nye vilkårene kommer automatisk.