SPARING

Tilsynet advarer om tidsbruk rundt flytting av ASK-konto

Finansklagenemda forteller at det alltid er saker om flytting av ASK-konto inne til behandling.

Seksjonssjef Jo Gjedrem i Finanstilsynet.
Publisert

Flere kunder har klaget inn tidsbruken på flytting av ASK-konto. Finansavisen har skrevet om en person som ønsket å flytte sin konto, noe som tok tre måneder før ble gjennomført, som igjen fulgte til tap av gevinst i markedet. 

Selskaper har i dag 10 dager på seg på å gjennomføre flyttingen.

Saken Finansavisen viser til, førte til at banken måtte gi erstatning til kunden, og nå har avisen fått svar fra Finanstilsynet på saken.

– Finanstilsynet forventer at foretakene følger gjeldende regelverk for sin virksomhet, sier leder for seksjon for atferdstilsyn på bank- og forsikringsområdet Jo Gjedrem i Finanstilsynet.

Han legger til at dersom en kunde blir påført et tap som følge av feil, så skal foretaket normalt være erstatningspliktig. 

Fra Finansklagenemnda sier avdelingsleder Marianne Uppman i nemnda at det til enhver tid er saker inne til behandling om dette, og at det ikke alltid er så lett å behandle.

Sist det var store oppslag om temaet var da kunder skulle flyttes i sammenheng med fusjonen mellom Sbanken og DNB, da DNB opplevde store køer for å få gjennomført flytting av kunder.