MARKEDSFØRING
500 billetter til spare-event revet bort: – Tenkte at fond og aksjer var for folk med enorme pengesekker
DNBs initiativ #huninvesterer ble lansert i 2019 for å få flere kvinner til å engasjere seg i sparing og investering. Seks år senere turnerer prosjektet landet rundt og fyller saler fra Kristiansand til Alta.

DNBs opplysningsprosjekt #huninvesterer er inne i sitt sjette år. Banken solgte denne høsten ut 500 billetter til årets største event – på ett døgn. Ikke akkurat hverdagskost i bankevent-bransjen.
Billettene koster 78 kroner. Inntektene går til UNICEF, og prisen er «en gimmick» fordi menn eier over 78 prosent av verdiene på Oslo Børs. Arrangementene er åpne for alle; man må ikke være DNB-kunde.
– #huninvesterer er favorittprosjektet mitt, sier Benedicte Bolstad, markedsrådgiver i DNB og prosjektleder for arrangementene og turneen.
Landet på langs
Arrangementet er på turné hvert år over hele landet, fra Kristiansand til Alta. I fjor ble de utsolgt i 28 av 30 byer.
– Arrangementene har alltid vært populære, men sparing har blitt trendy, blant annet godt hjulpet av mange finfluensere på TikTok. Vi har truffet på riktig tidspunkt, sier Bolstad.
Hun har jobbet i DNB siden 2014, og har bakgrunn som investeringsrådgiver før hun tok over som markedsrådgiver på Vestlandet. I tillegg til #huninvesterer jobber hun ellers også med markedsaktiviteter og sponsorater, blant annet samarbeid med Festspillene, festivaler og mindre arrangementer.
Investert på ekte
Initiativet #huninvesterer ble lansert av DNB i 2019 som et målrettet tiltak for å få flere kvinner til å engasjere seg i sparing, investering og eierskap. Kampanjen bruker slagordet: «Vi kan ikke styre verden, hvis ikke vi eier den.» I 2025 relanseres kampanjen med oppdatert design, men med en tydelig tilbakevisning til startåret og den originale parolen.
En av de faste samarbeidspartnerne er musikk- og TV-profil Christine Dancke. Hun forteller til BankShift at engasjementet hennes er personlig:
– Jeg er den personen som trengte Hun Investerer for fem år siden. Før det hadde jeg aldri spart på noe annet enn sparekonto, og jeg tenkte at fond og aksjer var for folk med enorme pengesekker og over gjennomsnittet økonomikompetanse.
Hun begynte å spare mer målrettet da hun startet samarbeidet med DNB.
– De første oppstartsukene scrolla jeg i Spareappen hver kveld i flere uker og gikk litt bananas på små aksjekjøp før jeg skjønte at fond kanskje passer meg hakket bedre.
I dag beskriver hun porteføljen som «ganske ålreit»:
– Jeg kan fortsatt få tårer i øynene – på godt og vondt – når jeg snakker eller skriver om dette, fordi det er noe rart med å føle seg relativt smart, men så lite smart med penger, som i vår tid er en av de viktigste kildene til frihet. Jeg er utrolig stolt av å få være en del av Hun Investerer som har vært avgjørende for meg og mange andre kvinner i Norge.
Stille disco
For å nå bredest mulig ut til deltakerne har DNB latt seg inspirere av klubbscenen. Under kvelden får publikum utdelt hodetelefoner som kan stilles inn på ulike kanaler – slike som brukes på klubbkonseptet Silent Disco – og deretter kjøres to foredrag samtidig, med ulik vanskelighetsgrad.
– Med 450–500 i salen er det vanskelig å lage ett balansert innlegg som treffer alle, derfor kjører vi to parallelle innlegg samtidig, hvor publikum velger hvilken kanal de vil høre, forklarer Bolstad.
– Vi var kjempespente første gang. Jeg tenkte litt på om noen kom til å stå der med bare ti på sin kanal – det kunne vært kjedelig for den som holdt innlegget. Men i praksis har fordelingen vært omtrent femti–femti i de fleste byene.
Årets foredragsholdere er DNBs spareekspert Behnaz Ganji, som snakker om porteføljeteori i praksis, og finansrådgiver Nina Tonning Søgnen, som holder innlegget om hvordan man kommer i gang med investering.
– Det krevde mye øving og var gøy å teste ut fra et arrangementsnerd-perspektiv. De må klare å slutte omtrent samtidig eller ha en plan hvis de ikke gjør det. Det er også helt stille i salen, så foredragsholderne må øve på å ikke snakke for høyt slik at lyden ikke lekker inn i headsettet, sier Bolstad.
Fra vaskemaskin til powersuit
Publikummet som dukker opp er bredt sammensatt:
– Det er mest kvinner, men det dukker gjerne opp to–tre menn, og de er hjertelig velkommen.
Bolstad forteller at de gjennom årene har arbeidet med hvordan de kommuniserer kampanjen og eventene ut. DNB har ønsket å ta ansvar for hvordan sparing tidligere ble kommunisert ut mot befolkningen.
– Tidligere ble investering typisk kommunisert til menn, mens kvinner fikk budskap om buffer til ny vaskemaskin. Det var på tide å endre på.