TEKNOLOGI

DNB bygger «Norges råeste boliglån» med norske fintech-muskler

Norges største bank skal modernisere hele boliglånsreisen. Etter en global leverandørjakt stakk Stacc av med seieren.

Tone-Marie Wahlstrøm er direktør for divisjonen for fremtidens boliglånsdigitalisering i DNB.
Publisert Sist oppdatert

Omtrent ett år etter teamet til Tone-Marie Wahlstrøm, divisjonsdirektør for boliglånsdigitalisering i DNB startet arbeidet med å finne ut hvordan banken skulle fornye hele verdikjeden på boliglån – fra kjernesystemene i banken og helt ut til kundeopplevelsen i app og nettbank, er banken klar til å sette i gang.

– Vi skal bli markedets råeste på boliglån. Kundene skal få raskere svar, enklere prosesser og langt større fleksibilitet. Satt på spissen, om de søker refinansiering ved frokostbordet, skal de kunne få pengene på konto før lunsj, sier Wahlstrøm til BankShift.

Fra egenutviklet til automatisert

DNB har i mange år kjørt boliglån på egenutviklede løsninger og vært fornøyd med dem. Likevel var konklusjonen klar – det ville ikke være nok fremover. Da banken besluttet å oppgradere hele prosessen, startet et omfattende arbeid: Hva skal banken bygge selv, og hva skal kjøpes?

Wahlstrøm og hennes team har hentet inspirasjon fra mange steder. Et eksempel er DBS Bank i Singpore som Wahlstrøm fortalte om tidligere i år da hun snakket med BankShift om prosessen.

– DBS har vært gjennom en stor digitaliseringsprosess og har lykkes med å skape digital lojalitet. Vi tar inspirasjon og innsikt fra dem og andre banker som har lykkes med slike endringer og forsøker å finne ut hvordan vi kan overføre det til Norge, sa Wahlstrøm om prosessen i mai.

Mer enn ti aktører – både norske og internasjonale – ble vurdert i ulike deler av verdikjeden.

– Vurderingen vår var tydelig: En fleksibel kjerne som raskt kan implementere nye løsninger og prosesseringen av boliglån vil bli hygienefaktorer. Det er ikke der bankene vil differensiere seg, sier Wahlstrøm, og fortsetter:

– Det vi skal være best på, er kundeopplevelse og rådgivning i laget på toppen. For å lykkes med det, trenger vi en moderne og fleksibel motor som kan håndtere den tekniske og regulatoriske kompleksiteten.

Stacc leverer nettopp dette. Selskapet begynte å spesialisere seg på kredittflytsystemer allerede i 2017, og kan i dag levere en flyt fra søknad til utbetaling som er fullstendig automatisert.

Med avtalen med DNB får selskapet sitt hittil største gjennombrudd innen boliglånsmarkedet.

Opprykk

For Stacc-sjef Geir Hamre Nordrik er avtalen en milepæl.

– Dette er selvsagt en ekstremt viktig kontrakt for oss. DNB gikk bredt ut globalt, besøkte leverandører og referansekunder, og landet på oss. Det er vi både stolte og ydmyke over, sier han.

Administrerende direktør i Stacc, Geir Hamre Nordrik

Stacc har i flere år levert automatiserte kredittløsninger til blant annet Lea Bank, svenske Avida og Oslo Pensjonsforsikring, men fullautomatisert boliglånsflyt er relativt nytt. Kun én kunde hadde tatt løsningen i bruk i full skala tidligere.

– DNB blir dermed kunde nummer to på 100 prosent automatisert boliglånsflyt, sier Nordrik.

– Denne avtalen løfter oss opp i en ny divisjon. Og vi er allerede i dialog med banker utenfor Norge, legger han til.

Nordrik beskriver plattformen som en komplett orkestreringsmotor for kredittprosesser – som utover den fullautomatiserte kredittflyten også har en integrert saksbehandlermodul som vesentlig kutter ned på mengden manuelt arbeid. Den skal etter hvert også få KI-assistert støtte.

Felles plattform for DNB og Sbanken

Den nye løsningen skal tas i bruk både i DNB og Sbanken. Teknologien blir lik, men kundeopplevelsen vil differensieres.

– Vi skal utvikle kanalene selv. Det er der kundene møter banken, og det er her vi skal skape engasjement og den personlige delen av kundeopplevelsen, sier Wahlstrøm.

– Sbanken og DNB er ulike merkevarer. De vil bruke samme motor, men ta den ut i markedet på forskjellige måter, legger hun til.

Hvorvidt den det er kunder i DNB eller Sbanken som først får glede av den nye plattformen er ikke bestemt enda.

Samtidig blir automatiseringen et viktig grep for DNBs rådgivere.

– Ved å redusere saksbehandling frigjør vi tid til faktisk økonomisk rådgivning. Våre kunder skal oppleve at vi setter dem i sentrum – ikke systemene, sier Wahlstrøm.

Mer fleksibilitet for kundene

Det åpner også for større grad av personlig rådgivning og skreddersøm takket være automatiseringen.

– Det burde for eksempel ikke være noe i veien for at låntakere med lik eierandel kan velge ulik nedbetalingstid. Dette er et eksempel på fleksibilitet som kan bli standard fremover.

Et tiår langt utviklingsløp nærmer seg full realisering

Stacc har utviklet sin kreditflytmotor i snart ti år. Nordrik legger ikke skjul på at avtalen med DNB er den ultimate bekreftelsen på har tenkt i rett baner.

– Helt siden oppstarten har vi hatt en tydelig tro på å bygge en modulær plattform som kombinerer en standardisert boliglånsprosess med fleksibiliteten bankene trenger for å skape sin egen unike kundeopplevelse. Vår målsetning er å hjelpe banker å automatisere det som kan automatiseres i en boliglånssøknad – slik at man kan bruke tid på det som skaper verdi for sluttkunden

– Nå får vi betalt i form av store prosjekter og store kunder. Det gir oss enorm motivasjon, sier han.

Selskapet forventer sterk vekst i 2026 og økt internasjonal interesse.

– Det er høy oppmerksomhet rundt løsningen. DNB-avtalen gjør oss mer aktuelle også utenfor Norden, sier Nordrik.

Starter en ny epoke for boliglån

For DNB markerer samarbeidet en ny retning: mer digital kraft, raskere prosesser og større valgfrihet – uten å miste den menneskelige delen av banktjenestene.

– Den neste fasen av automatiseringen i banknæringen har så vidt begynt. Vi skal være råest på kundeopplevelse, rådgivning og fleksibilitet, sier Wahlstrøm.