ARBEIDSLIV
Én bank – mange bonusordninger
I Nordea får alle ansatte en andel av overskuddet, men samtidig finnes det en jungel av ulike bonusordninger for forskjellige avdelinger.

BankShift har kartlagt det brede spekteret av ulike bonusordninger blant de største bankene i Norge.
Den nordiske storbanken Nordea er den banken som kan skilte med flest ulike ordninger under samme tak.
– Vi har en bonusordning med overskuddsdeling for alle ansatte som ikke har en personlig bonusordning. Alle får det samme kronebeløpet. Så har vi også mange ulike grupper ansatte som har forskjellige typer av variabel lønn i tillegg til fastlønnen, forklarer Nordeas hovedtillitsvalgt Jørgen Suo Lønnquist til BankShift.
Den generelle overskuddsdelingen omfatter med andre ord alle ansatte, bortsett fra de som har andre bonus- eller insentivordninger.
Private Banking, storkunder og markets har for eksempel alle forskjellige ordninger.
– Det handler om at det finnes mange forskjellige typer stillinger i Nordea, og markedet bestemmer hva som må tilbys. I en markets-stilling er det en egen konkurranse om de ansatte mellom arbeidsgiverne, og da må også Nordea være konkurransedyktige på variabel lønn, sier Suo Lønnquist.
Aksjer, engangsbelønninger, bonuser
Cathrine Graff, pressesjef i banken, forteller at de variable godtgjørelsesordningene i Nordea «støtter prestasjon, gjenspeiler Nordeas verdier og anerkjenner ansattes bidrag.»
– Dette inkluderer overskuddsdeling, målrettede insentiv- og bonusordninger, engangsbelønninger og langsiktige aksjebaserte ordninger for ledere, forklarer hun.
Graff forteller at alle ordninger vurderes årlig for å sikre samsvar med forretningsprioriteringer, markedsstandarder og regulatoriske krav.
– Vi har også dialog med tillitsvalgte og utvikler kontinuerlig vår tilnærming for å fremme rettferdighet, åpenhet og likelønn, sier Graff.
– Mister oversikten
Suo Lønnquist synes som tillitsvalgt i utgangspunktet det er greit at enkelte ansattgrupper har bonusordninger der det er naturlig for jobben. Likevel mener han at Nordea kunne fremmet mer av åpenheten Graff trekker frem:
– Samtidig kunne det gjerne vært litt mer åpenhet om de ulike ordningene som finnes, påpeker han.
– Har ordningen vært et tema i lokale forhandlinger?
– Nei. Vi har dialog rundt dette, men ingen forhandlingsrett.
Finansforbundets spesialrådgiver for bærekraft, likestilling og mangfold, Eivind Friis Hamre, mener et system med mange individuelle ordninger, som Nordeas, kan bidra negativt til likelønnskampen:
– Har man et uoversiktlig system som Nordeas, mister man oversikten over hvorfor noen får bonus, og likelønnsgapet vokser, sier Hamre, som nylig har uttalt seg kritisk om bankenes bonusordninger i BankShift.
Færre individuelle ordninger
Nå kan det imidlertid se ut til at de individuelle ordningene er på vei til å fases ut. Det mener i hvert fall Suo Lønnquist.
– Overordnet kan jeg si at vi, og næringen generelt etter min oppfatning, går gradvis bort fra personlige bonuser. Jeg forventer ikke at det blir flere personlige bonuser fremover, men heller ordninger som i større grad ser større grupper, sier han.
Suo Lønnquist mener at det som er krevende med bonusordninger, er at hvis du kan påvirke den veldig mye selv, kan det også påvirke dømmekraften.
– Men hvis du ikke kan påvirke utfallet, er det spørsmål om hvor mye det faktisk motiverer. Det er den krevende balansegangen som banken må finne, sier han.