ARBEIDSLIV
God ledelse viktigere enn lønn
Ledelse har rykket opp til nest viktigst for norske arbeidstakere. Likevel er det få som opplever at de faktisk har en god leder, ifølge en undersøkelse fra Randstad.

Ifølge Randstad Employer Brand Research 2025, er et godt arbeidsmiljø og god ledelse øverst på ønskelista for norske arbeidstagere. Mens arbeidsmiljø år etter år topper lista, har god ledelse nå rykket opp til andreplass – foran både lønn og opplæringsmuligheter.
Samtidig viser undersøkelsen noe annet: Når ansatte blir bedt om å beskrive sin nåværende arbeidsgiver, nevner de knapt ledelse i det hele tatt. God ledelse er ikke engang blant topp ti.
Randstads undersøkelse peker på én særlig interessant sammenheng, skriver administrerende direktør i Randstad, Marianne Hagen, i en pressemelding : Ansatte som føler seg verdsatt av leder og kolleger, er betydelig mer motiverte:
«Det er ikke nødvendigvis et spørsmål om bonuser, kurs eller karriereprogrammer. Det handler om tilstedeværelse, støtte og anerkjennelse. Vi ser at følelsen av å bli sett og hørt er avgjørende for trivsel, lojalitet og turnover. Og det er her lederrollen virkelig blir avgjørende.»
Undersøkelsen viser at god ledelse ligger på 2. plass på ønskelisten, men ikke på topp 10 i praksis.
Lønn ligger på 3. plass på ønskelisten, men 11. plass i vurdering av nåværende arbeidsgiver.
Og opplæring vurderes som viktig, men én av seks får det ikke.
Dette gapet forsterker ikke bare frustrasjon – det øker risikoen for gjennomtrekk, ifølge Ranstad. Blant de minst motiverte arbeidstakerne sier 41 prosent at de planlegger å bytte jobb. Til sammenligning er det bare 20 prosent blant de mest motiverte.
LES MER OM ARBEIDSMILJØ: