KONKURRANSE

Her kjemper store David mot lille Goliat: – Vi øker markeds­andeler måned for måned

Sparebank 1 Nord-Norge om strategien som tar markedsandeler i det som kanskje er Nord-Norges tøffeste lokalmarked.

Jens-Kristian Dybwad er leder for Forretningssenter Ofoten i Sparebank 1 Nord-Norge.
Jens-Kristian Dybwad er leder for Forretningssenter Ofoten i Sparebank 1 Nord-Norge.
Publisert

NARVIK: Sparebank 1 Nord-Norge skjerper innsatsen i Norges mest konkurranseutsatte lokalbankmarked. Nye ansettelser, private banking og priskamp preger strategien, mens kundetilfredsheten skal få litt ekstra fokus etter årets nedslående Epsi-rangering.

Jens-Kristian Dybwad er leder for Forretningssenter Ofoten, som i dag i hovedsak er Narvik kommune, inn mot Midt-Troms og Sør-Troms og mot Harstad-regionen. Med dette leder han et av de minste kontorene til Sparebank 1 Nord-Norge, som totalt har 19-20 ansatte lokalt i konsernfunksjoner. Dybwad har seks ansatte i sitt område.

– Vi har veldig god standing i lokalsamfunnet. Samfunnsløftet har blitt en viktig motor for å få ting til å skje lokalt og regionalt. Vi er ikke størst regionalt, men vi har fått synlighet fordi vi legger igjen spor der vi er, forteller han.

For i dette området er den lille lokalbanken Sparebanken Narvik størst, med en markedsandel på omtrent 33 prosent. Storbanken SNN har en markedsandel på rundt 20, og de har også færre ansatte i byen enn sin lille-store konkurrent Narvik. 

Til sammenligning for øvrig hadde Sparebank 1 Nord-Norge en samlet utlånsportefølje på 157 milliarder kroner i andre kvartal 2025, mens Sparebanken Narvik hadde litt over 10 i første kvartal 2025.

– Vi står godt og tar innpå. Vi øker markedsandeler måned for måned, så vi gjør det veldig bra, sier Dybwad.

Hard kamp 

Dybwad mener at Narvik er en av de områdene i Nord-Norge der bankkonkurransen er hardest.

I tillegg til SNN finner man i byen – med tretten tusen innbyggere – Sparebanken Narvik, Sparebank 68° Nord, Jernbanepersonalets Sparebank (JBF) og Nordea.

– Den gang da Postbanken – etter hvert DNB – og Nordlandsbanken var her, var det enda to aktører i tillegg til dagens. Sparebank 1 Nord-Norge kom inn for omtrent 20 år siden, altså en del senere her enn de andre aktørene.

Dybwad tror nøkkelen til suksess i et konkurranseutsatt privatmarked er lokalt avtrykk, med partnerskap med viktige aktører som Narvik Ishockey og Haikjeften-festivalen.

Konkurransen gjør også at prisnivået av og til er lavere her enn i andre områder, forteller Dybwad.

– Et paradoks

I årets kundetilfredshetsundersøkelse Epsi kom ikke SNN spesielt godt ut.

Der kundetilfredsheten generelt får en score på 67,5 endte SNN på 66,6 – femte sist for privatmarkedet.

– Epsi-undersøkelsen er ikke løftet internt hos oss enda, men det kommer vi til å ha rett fokus på. Mange faktorer spiller inn, sier Dybwad, som påpeker at lokalt har banken, til tross for få ansatte og et generasjonsskifte, klart å hente nye markedsandeler.

Nå venter banken spent på en avklaring i kundeutbytte-spørsmålet. Av Narvik-bankene er det kun Sparebanken Narvik som deler ut kundeutbytte.

– Det er et paradoks at rabatt mellom bank og forsikring ble forbudt av hensyn til transparens, mens noen samtidig kan love kundeutbytte som påvirker effektiv lånekostnad, mener Dybwad.

Han har ikke landet på hvorvidt han er for eller mot praksisen, men vil gjerne ha en avklaring. Beholdes det, tror han ikke det er utenkelig at også SNN kan komme til å måtte tilby dette i fremtiden.

Private banking som verktøy

Private Banking (PB) er et segment SNN prøver å hevde seg med i den beinharde konkurransen.

Tidligere i år annonserte banken at de, i likhet med mange banker, øker fokuset på PB. Narvik-området dekkes av en rådgiver i Harstad som også har ansvar for deler av Sør-Troms.

– Vi ser at store bedriftskunder ofte velger andre banker privat. Det er forståelig når de ønsker private banking-funksjoner. Men har vi dem som firmakunder og ikke som privatkunder, står døra åpen for andre banker. Private banking handler også om å forsvare banen vår, sier Dybwad.

– Skal vi være en bank for hele Nord-Norge, må vi dekke hele spektret.