SPAREBANKDAGENE
Hun legger lista for eierstyring og selskapsledelse på Børsen: Her er Christina Strays beste tips til styrene i norske banker
Christina Stray i Folketrygdfondet snakket under Sparebankdagene om styrenes rolle de siste tiårene, og hvordan dagens styrer kan jobbe mest mulig effektivt mens de navigerer i den økende regulatoriske byrden.
Under Sparebankdagene i år ble styrets rolle, spesielt i en tid hvor bankene i større og større grad tynges av reguleringer, undersøkt og diskutert av både paneldeltakere og de som holdt innlegg.
Christina Stray, direktør for juridisk og compliance i Folketrygdfondet, var en av dem som løftet samtalen om styrets rolle de siste tiårene. Selv innehar hun en rekke styreverv, og er styreleder i Norsk utvalg for eierstyring og selskapsledelse (NUES), som er ansvarlig for å rådgi selskaper notert på Oslo Børs om dette temaet.
I sitt innlegg reflekterte hun over utviklingen innen compliance, samt hvordan dette påvirker fremtidens styrer – og hva styrene kan gjøre for å jobbe så effektivt som mulig i en tid hvor compliance har fått en større rolle enn noen gang før.
Akronymsalaten
– På 2000-tallet var compliance i stor grad en øvelse i å oppfylle minimumskrav, men finanskrisen og kollapsen av Lehman Brothers markerte et vendepunkt, sa Stray.
Etter dette ble det ble tydelig at samfunnet måtte beskyttes bedre, fortalte hun, og nye regelverk som kapitalkravsregelverket ble innført for å sikre bankenes robusthet og bedre risikostyringssystemer.
Deretter fulgte omfattende regelverk som GDPR, MiFID og anti-hvitvaskingsregelverket (AML), noe som ga compliance en mer sentral og omfattende rolle i organisasjonene.
– I dag står vi overfor enda flere komplekse utfordringer, som ESG-rapportering, stadig strengere rapporteringskrav og økte digitale trusler, sa Stray, og la til at compliance ikke lenger bare handler om å møte krav, men også om å beskytte omdømmet og skape tillit hos kunder, investorer og myndigheter.
Ikke drukne styret i detaljer
Stray mener at det beste et styre kan gjøre, er å sette harde retningslinjer for hva de skal prioritere, og hvor mye tid de skal sette av til hver enkelt sak.
Hun kommer også med konkrete tips til hvordan administrasjonen kan hjelpe styret med å være mer effektivt:
– Administrasjonen må fremheve det som er vesentlig, i stedet for å drukne styret i detaljer. Det er dårlig bruk av styrets tid å gjennomgå alle rapporter – styrets fokus bør være på det som virkelig har betydning for virksomheten, forteller Stray.
Til gjengjeld må styret skape en kultur som gir administrasjonen trygghet til å ta opp dilemmaer og problemer uten at det føles som et nederlag, slik at man sammen kan jobbe med problemer på en mest mulig ærlig og åpen måte.
Styrenes balansekunst
Stray forteller at det parallelt med økningen i compliance, har kommet tydeligere krav til styrene, med eksplisitte forventninger om strategi, retningslinjer og kompetanse.
Spesialkompetanse innen områder som IT og kunstig intelligens blir stadig viktigere, i tillegg til nye krav som kjønnsbalanse i styrene.
– Styrets rolle handler ikke bare om kontroll, men også om å utfordre ledelsen og gi motstand der det trengs. Dette krever kompetanse og evnen til å balansere compliance-arbeid med verdiskaping. Det er viktig å sette av nok tid til begge deler, sa hun, og advarte mot å dytte compliance-arbeidet til slutten av styremøtene, når man plutselig bare har fem minutter igjen og det nettopp blir en øvelse i å tikke bokser.
– Styret må forstå hvorfor regelverkene er der, og hvordan de kan brukes som en ressurs for å bygge kundelojalitet og styrke omdømmet, ikke bare som noe som må oppfylles.
Problemet med underutvalg
Stray er positiv til bruken av underutvalg for å arbeide spesifikt med spesielle problemstillinger som krever særskilt kompetanse, men kommer med en advarsel:
– Jeg anbefaler bruk av underutvalg for å håndtere spesifikke problemstillinger mer effektivt, men dette fritar ikke resten av styret fra å sette seg inn i sakene, sier hun, og legger til at det beste er om styret arbeider som en helhet i størst mulig grad.
Stray avslutter med å si at hun ikke tror at næringen fremover vil oppleve færre regulatoriske krav.
– Særlig i EU er det en tydelig tro på at mer regulering gir en bedre verden. Dette vil stille stadig høyere krav til styrets involvering, og særlig forståelse av digitale utfordringer og bruk av kunstig intelligens, spår hun.