KARRIERE
Inn i DNBs konsernledelse for andre gang: – Man blir litt overrasket selv
Rasmus A. Figenschou leder bedriftsmarked Norge i DNB, som nå blir et eget forretningsområde i banken. Både for å sette et tydeligere fokus, og for å ta opp kampen med sparebankene.
DNB slapp for kort tid siden nyheten om at det ble gjort flere endringer i konsernledelsen. En av endringene gikk ut på å løfte bedriftsmarked (BM) Norge som et eget forretningsområde i banken, og leder for området, Rasmus Aage Figenschou, ble en del av konsernledelsen.
Det betyr at Figenschou begir seg ut i sin andre periode i konsernledelsen i DNB.
– Når du blir kalt inn til administrerende direktør og får nyheten, så blir man litt overrasket selv, sier Figenschou til BankShift mens han smiler bredt.
For etter tre år som leder i BM Norge, er han tilbake rundt konsernlederbordet, der han satt som leder for betaling og innovasjon før han gikk ut av konsernledergruppen for å lede bedriftsmarkedet. Å få BM Norge inn i konsernledelsen tror Figenschou er viktig i tiden fremover.
– Det er flere ting. Det å få stemmer som er nærme forretningene og kundene rundt konsernlederbordet. Det å ha en tydelig stemme som representerer bredden av det norske markedet er viktig, sier han.
Fra Alta til Mumbai
Og forskjellen ved å skille BM Norge ut av storkundesegmentet, tror han vil gi økt fokus hos DNB.
– Man får en annen type fokus på det. Det å sitte i en ledergruppe der spennet går fra Alta til Mumbai, da treffes man av en myriade av beslutninger. Når det deles opp får vi mulighet til å spisse oss og vi får en bedre gjennomføringskraft på det vi ønsker å være gode på, sier Figenschou.
Og hva DNB skal være gode på, er forholdet mellom bedriftene og banken. Det som er viktig fremover for Figenschou, er å løfte frem bedriftene i Norge som skaper verdi for samfunnet.
– Den fantastiske endringskapasiteten i markedet vil jeg løfte frem. Bare se hva bedriftene har vært gjennom de siste årene i form av høye priser, pandemi, økte rentekostnader, utfordringer med leveranse og ikke minst utfordringer fra næringspolitiske rammebetingelser, som har vært en gjeldende dialog så lenge jeg har vært her.
– Hvis du kan si noe direkte til Regjeringen, hva ville det vært?
– Stemmene fra næringslivet er så unisone nå, at det kanskje er på tide å høre på de som har skoen på? Det vi har lyktes med over de siste ti årene, da vi har gått fra at det å være gründer fikk reaksjoner som «det er jo trygt og godt i næringslivet, hvorfor skal du ta noen sjanser?», og ikke var veldig ansett, til at vi har hatt unicorns i Norge. Det vi så på med sjalusi til Sverige, har vi skapt i Norge. Det bygger igjen økosystemer som gjør at vi har klart å skape ting vi ikke gjorde for ti år siden, sier Figenschou.
– Men det er ikke permanent. Nå får vi veldig tydelige signaler på at det er en trussel mot den posisjonen. Vi må lytte til de som kjenner på dette. Næringslivspolitikken er blitt et hyppig tema i møte med bedriftsledere, legger han til.
– Er det disse utfordringene, og en tøffere tid for bedriftene i Norge, som gjør at man velger å løfte opp BM Norge som egen avdeling og opp i konsernledelsen?
– Det får du nesten spørre Kjerstin Braathen om, men om jeg skal spekulere så handler det om viktigheten av det å være konkurransedyktig og levere de beste tjenestene til kundene. Sparebankene har gjort det veldig godt de siste årene, så det å møte konkurransen er også en av oppgavene våre, så skal vi helst sikre at vi også er bedre. Vi er tross alt den største banken innen startups, og den største banken innen BM, så vi må sikre at vi leverer fremover, sier han.
Bedriftsmarkedslederen ser også at enkelte bedrifter sliter mer akkurat nå, uten at statistikkene viser noe dramatisk. Derfor tror han at DNB kan ha et fortrinn når det kommer til vekst i tiden fremover.
– DNB har jo også utenlandske kunder. Om det blir nullvekst i personmarkedet og svak vekst i bedriftsmarkedet i Norge, så kan vi fortsatt vokse i utlandet, sier Figenschou.
Digitale tjenster blir viktig
Akkurat nå holder Figenschou på med å sette sammen et lederteam for avdelingen, og hvem eller hvor mange det blir, kan han ikke si. Det han vet, er at teamet som jobber ut mot de omtrent 260.000 bedriftskundene i Norge, på omtrent 850 personer, må finne ut av hvordan man bruker kompetansen i teamet, for å få mest mulig ut av kundeporteføljen. Både for kundene selv, og DNB.
– Med 260.000 kunder må man jo jobbe mest mulig effektivt for å kunne betjene alle kundene. I Norge er vi heldige, da vi har et digitalisert samfunn der store deler er automatisert. Men også de som er selvbetjente skal ha en god kundeopplevelse. Derfor jobber vi mye med teknologi og digitalisering. Videreutvikling av mobilbanken for bedrifter er noe som står høyt på agendaen, blant annet, sier Figenschou.
Og som analytiker Jan Erik Gjerland i ABG Sundal Collier påpekte i BankShift da børsmeldingen om endringene i konsernledelsen til DNB kom ut, var det flere navn på listen til DNB med IT- og teknologibakgrunn. En endring Figenschou så i DNB for flere år siden.
– Ja, jeg kan være enig i det. Men det store skiftet skjedde nok allerede under Rune Bjerke. Da gikk vi gjennom en stor reise der vi tiltrakk oss en helt annen type talentbase enn tidligere.
– Teknologi og ny kompetanse som service og tjenestedesign ble kanskje sett på som noe litt på utsiden i banken før, det blir det ikke nå lenger. Så det har vært en endring de siste seks til ti årene, vil jeg si. Det er alltid en balanse mellom forretning og teknologi, også i DNB. Det er en kontinuerlig utvikling, sier Figenschou.
Fortsatt tett samarbeid med storkunde
Og selv om BM Norge nå blir trukket ut og frem som en egen avdeling i DNB, vil samarbeidet med konsernleder for storkundesegmentet, Harald Serck-Hanssen, og Figenschou fortsette som før.
– Det samarbeidet blir avgjørende. Nå har vi flyttet teknologene over til vår avdeling, men de vil jo også måtte jobbe mot storkundene. Det samme gjelder teamet til Harald, som må levere tjenester til BM Norge. Industrikompetansen vi sitter på må også kobles til regionene, så kundeteamene skal fortsette på tvers. Det blir mange problemstillinger vi skal løse sammen, sier Figenschou.
Nå ser konserndirektøren frem til å ta fatt på oppgavene som kommer, og allerede på dag én var det konsernmøter å være med på.
– Det er spennende. Det blir en annen rolle denne gang, og nå representerer jeg en veldig viktig kundegruppe. Jeg får en stemme jeg føler et ansvar for å forvalte på en riktig og god måte. Jeg gleder meg til å ta med forretningssiden og kundestemmen inn i ledergruppen, sier Figenschou.