STRATEGI

JBF legger ned fem av syv kontorer: – Nye krav til oss

Finanskonsernet opprettholder kun kontorene i Oslo og Trondheim, og må nå finne ut av hvordan arbeidsstokken skal plasseres.

Konsernsjef i JBF, Helge Dalen.
Publisert Sist oppdatert

JBF-konsernet, som består av JBF Bank og JBF Forsikring, legger ned kontorene i Narvik, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Hamar. 

Årsaken er ifølge en selskapsmelding økt konkurranse og endret kundeatferd. Finanskonsernet opprettholder sine større kontorer i Oslo og Trondheim.

– Kundeadferd og konkurransesituasjonen endres raskt, og digitalisering stiller nye krav til oss. Bankkundene våre ønsker rådgivning, men nesten alle kundemøter skjer i dag digitalt eller på telefon. For å styrke bankens konkurransekraft og sørge for at kundene fortsatt velger oss, må vi tilpasse oss forventningene deres. Det krever at banken må drives mer kostnadseffektivt, sier Helge Dalen, konsernsjef i JBF, i meldingen.

Nylig sa samme Dalen til BankShift at det først og fremst er blant konsernets eksisterende kundemasse at banken vil vokse fremover, og spådde langt tøffere konkurranse om boliglånskundene fremover.

Vil unngå oppsigelser

Totalt har JBF 20 ansatte, inkludert 16 i JBF Sparebank, ved kontorene som skal avvikles.

– Hvor mange ansatte er det JBF ser på som det riktige antall ansatte?

– Vi må gjennomføre individuelle kartleggingssamtaler og, om nødvendig, drøftingssamtaler før vi kan gi et konkret svar på dette spørsmålet. Som nevnt i børsmeldingen så ønsker vi å unngå oppsigelser så langt det lar seg gjøre, sier direktør strategi, forretningsutvikling og kommunikasjon Ole Gjuv Pedersen i JBF til BankShift.

– Dere skriver også at dere vil tilby arbeid ved andre kontorer - hva ligger i dette? Det blir et lite stykke mellom Narvik og Trondheim for eksempel.

– Det er disse tingene vi skal drøfte med de ansatte i de individuelle kartleggingssamtalene. Målet er å styrke fagmiljøene i Trondheim og Oslo, for å kunne yte enda bedre servicegrad til kundene våre, sier Gjuv Pedersen.

Samtidig kan selskapet «ikke utelukke» at noen blir definert som overtallige, heter det. 

– For å være mest mulig konkurransedyktig er vi avhengig av en effektiv organisering og god ressursutnyttelse. Derfor tar vi disse grepene. Vi skal utnytte digitale verktøy og effektivisere prosesser der det er mulig, samtidig som vi viderefører personlig rådgivning som ikke lenger er avhengig av fysisk oppmøte i en filial, sier Helge Dalen. 

Analysert og drøftet lenge

Endringene trer i kraft så snart som mulig, opplyser selskapet, men endelig tidspunkt er ennå ikke fastsatt. Gjuv Pedersen kan fortelle at prosessen har pågått i lengre tid.

– Teamet kontorstruktur har vært analysert og drøftet i styret over lengre tid, og en rekke alternativer har vært diskutert. Styret har konkludert med at denne beslutningen er nødvendig for at JBF skal kunne tilby kundene våre konkurransedyktige vilkår, sier han.

– Kan du si noe om hvordan kontorendringene slår ut i kostnadsbesparelsene for JBF?

– Det er for tidlig å si noe om. Vi må gjennomføre individuelle kartleggingssamtaler og, om nødvendig, drøftingssamtaler før vi kan gi et konkret svar på dette spørsmålet, sier Gjuv Pedersen.

Kontorendringene legger da også til rette for å gjøre JBF til et mer heldigitalt konsern, og det er nettopp besøkene kontorene har fått den siste tiden som gjør at JBF gjør disse endringene nå.

– Vi skal fortsatt opprettholde våre større kontorer i Oslo og Trondheim. Samtidig er realiteten at det nå er tilnærmet ingen fysiske besøk ved våre kontorer, og all rådgivning skjer i hovedsak via telefon eller digitale møter. I så måte er det suboptimalt med altfor mange små kontorlokasjoner, sier Gjuv Pedersen.