RESULTAT
Økt konkurranse demper ikke regionbankens nasjonale ambisjoner
Administrerende direktør Trond Lars Nydal ønsker å ta sin andel av kunder og boligmarked, også utenfor kjerneområdet til Sparebanken Møre.
– Vi klassifiserer kvartalet som en god start på året, sier administrerende direktør i Sparebanken Møre, Trond Lars Nydal, til BankShift om de gode resultatene for første kvartal 2024.
– I et historisk perspektiv er dette et av de beste første kvartalene vi har levert gjennom tidene, og det skyldes at banken vokser og får stadig nye kunder, både på bedrifts- og personmarkedet.
For første kvartal rapporterte banken et resultat etter skatt på 254 millioner kroner, en økning på nærmere 23 prosent, fra 207 millioner kroner samme periode året før.
Sparebanken har også økt egenkapitalavkastningen med 2,1 prosent i forhold til første kvartal 2023.
Nasjonale ambisjoner
Nydal sier at det ikke er noen hemmelighet at Sparebanken Møre ønsker å vokse utover regionen sin, og viser til at de i november i fjor åpnet et kontor i Oslo.
– Vi så et tydelig behov for nye vekstmotorer for å opprettholde vår veksttakt, og beslutningen om å åpne kontor i Oslo var en direkte konsekvens av dette, forklarer Nydal.
Nydal påpeker at om lag 20 prosent av utlånsporteføljen til privatkunder allerede ligger utenfor Møre og Romsdal.
– Så ønsker vi å ta del i det største boligmarkedet i Norge, og det ligger i Oslo-Viken-området. Vår strategi har alltid vært å følge våre kunder, selv når de flytter til større byer som Oslo, Bergen, og Trondheim, sier han.
Sunn konkurranse
Til tross for de gode resultatene, har banken sett en nedgang utlånsveksten de siste 12 månedene, fra 10,6 til 6,9 prosent. Dette skyldes delvis de naturlige markedsdynamikkene og delvis konkurranse, mener Nydal.
– En ting er hvordan kredittveksten har vært generelt i markedet. Og så opplever vi relativt tøff konkurranse innenfor både privat- og bedriftsmarkedet, sier han.
– Men jeg tror nok at markedsutviklingen gjør at veksten faller litt fremover.
Nydal påpeker likevel at banken fortsatt overgår gjennomsnittlig vekst. Han mener også at konkurranse er sunt, og tar den gode veksten som en bekreftelse på at Sparebanken Møre er en god bank for kundene sine.
– Vi følger jo utviklingen i porteføljen vår daglig gjennom vårt eget datavarehus, så vi har veldig god daglig oversikt over hvor vi tar kunder, og til hvem vi mister kunder. Så styrer vi aktiviteten vår etter hva vi ser i det bildet.
– Hvem anser du som hovedkonkurrentene deres?
– Lokalt er det helt klart Sparebank 1-bankene og SMN-bank som i fjor fusjonerte inn Sparebank 1 Søre Sunnmøre. Sparebankene merker vi best på personmarkedet, men vi ser at DNB og andre forretningsbanker gir oss god konkurranse på bedriftsmarkedet.
Tenk lokalt, handle nasjonalt
– Har du noen tanker om hvordan banker kan differensiere seg utover renter når det er perioder med økt konkurranse?
– Selv i større områder som Oslo, vil lokal kunnskap og langvarige kunderelasjoner fremdeles være vårt fokus, sier Nydal.
– I tillegg prioriterer vi kompetanse, og har autoriserte rådgivere, både innenfor finansiell rådgivning, innenfor kredittområdet og innen forsikring. Vi ønsker å være gode på økomomisk rådgivning, og en god samtalepartner for kundene våre, spesielt når de står i en økonomisk vanskelig situasjon.
Det å ha rådgivere som personlig kjenner kundens historie, er en stor styrke i et marked med tøff konkurranse, mener han. I disse tilfellene tenker han at det kan være bedre å ha en personlig tilnærming, heller enn en digital løsning.
KI må gjøres skikkelig
De digitale løsningene banken har scorer godt på kundeundersøkelsen til Epsi, sier han, men innrømmer at banken fortsatt er i startgropa når det gjelder å bruke verktøy som kunstig intelligens (KI). Han vil at ting skal 'gjøres skikkelig' ettersom det ligger en del regulatoriske utfordringer knyttet til bruk av KI i banksektoren.
– En sier ofte at man overvurderer den korte effekten, og undervurderer den lange effekten, av ny teknologi. Og det er nok mye sannhet i det når vi ser på de teknologiske skiftene vi har hatt de siste ti årene, sier Nydal, som understreker at han ikke er negativ til bruken av ny teknologi.
– Vi er optimistiske for fremtiden.