PRIVATE BANKING

Lanserer ny nordisk satsing på «neste generasjon» Private Banking: – Vil redefinere hva det betyr

Nordnet vil utfordre de mer etablerte aktørene og lanserer det plattformen beskriver som «neste generasjon Private Banking» i Norge.

Landssjef Mari Rindal Øyen og leder for Private Banking Lars Knudsen i Nordnet Norge.
Publisert

Nordnet Norge følger nå etter Sverige og gjør store endringer i sin Private Banking-tjeneste. Endringene er en del av en større nordisk satsing, der tjenesten bygger på en transparent prisliste og introduserer fire kundekategorier, et nytt og oppdatert design, og en digital statusindikator. 

Tjenesten ble lansert i dag, onsdag, og til BankShift forteller landssjef i Nordnet Norge, Mari Rindal Øyen, at Nordnet nå er klare for å ta opp kampen om kundene.

– Private Banking har stått stille for lenge. Vi vil redefinere hva det betyr i 2025. Dagens kunder er kunnskapsrike og digitale, og de forventer både kontroll og åpne priser. Det er neste generasjon Private Banking, sier Rindal Øyen.

De nye kundekategoriene er basert på samlet sparekapital hos Nordnet, og legger seg som følger:

  • Gold - fra 2,5 millioner kroner

  • Platinum - fra 10 millioner kroner

  • Black fra 30 millioner kroner

  • Signature - fra 100 millioner kroner

Kundene vil oppgraderes automatisk til bedre vilkår, oppdaterte priser for børshandel og nye tjenester. Det nye tilbudets slagord er “Du betaler for det du bruker - ikke for å være kunde”. 

– Kundene skal betale for tjenestene de faktisk bruker. Det er ingen faste gebyrer i Private Banking hos Nordnet, sier leder for Private Banking i Nordnet Norge, Lars Knudsen.

Kundene får prioritert kundestøtte, tilgang til meglerbord ved større ordre og rabatterte tilleggstjenester fra eksterne eksperter innen skatt og jus. Kunder vil også få gunstige betingelser på Nordnets boliglån, der renten avhenger av kundens kapitalnivå og sikkerhet.

Konkurranse om kundene

Nylig har markedet sett flere norske banker satse hardere på Private Banking, blant annet gjennom Nordea, Sparebank 1 Østlandet, SB1 Markets og Sparebank 1 Nord-Norge. Så hvordan ser Nordnet på konkurransen mot bankene?

– Det er naturlig at det er konkurranse om de mest velstående kundene og antall nordmenn i segmentet har også økt de siste årene, sier Rindal Øyen.

Landssjef Mari Rindal Øyen i Nordet Norge.
Rindal Øyen har troen på at eget produkt, og at kundene som ønsker det beste, vil komme til Nordnet.

– Konkurranse tenker jeg først og fremst er bra for kundene fordi det er med å pushe både priser og kvalitet i tjenestene. Ingen av de andre aktørene har en heldigital modell med sparing og investering som kjernen slik vi har i Nordnet, for bevisste investorer som ønsker å styre selv håper vi derfor å bringe noe nytt inn i markedet. Sånn sett retter vi oss mot en litt annen del av markedet, legger hun til.

– Den moderne kunden i dag liker å shoppe rundt og velge det beste av det beste

Og det at Nordnet retter seg mot en litt annen del av markedet, tror norgessjefen også er svaret på spørsmålet om de tradisjonelle bankene har en fordel av å ha kundeforhold gjennom dagligbank-tjenester.

– Vi i Nordnet ser egentlig motsatt på det. Vi tror at den nye generasjonen Private Banking kunder er mindre opptatt av de tradisjonelle banktjenestene og i større grad verdsetter å styre selv, god brukervennlighet og transparens i det du betaler for. Vårt konkurransefortrinn er en prisvinnende app og tilgang til markedets største investeringsunivers med over 14 000 aksjer, fond og ETF-er på tvers av 17 markeder, sier hun.

– Vi tror også at den moderne kunden i dag liker å shoppe rundt og velge det beste av det beste, legger Rindal Øyen til.

Som med bankene som har ansatt rådgivere, har også Nordnet Norge styrket teamet på Private Banking og kundeservice før lanseringen. Tjenesten har også vært ute i Sverige allerede i flere måneder, så Nordnet Norge har hatt muligheten til å ta noe lærdom.

– Tjenesten vi nå lanserer i Norge er nordisk, som innebærer at den er tilsvarende som den som ble lansert i Sverige. Der er Private Banking-markedet enda mer modent enn her i Norge. Tilbudet vil også bli lansert i Finland og Danmark senere i år. Tilleggstjenester og prismodeller er tilpasset det norske markedet, men Nordnet vil fortsette å utvikle tjenester for dette segmentet i et nordisk perspektiv. Dette gir oss både skala til å levere på et høyt nivå, og vi henter daglig inspirasjon og læring fra hverandre på tvers av landene, det tror vi kommer kundene våre til gode, sier Rindal Øyen.