KREDITT
Mener at Klarna bryter markedsføringsreglene for kreditt
Forbrukerrådet har klaget Klarna inn til Forbrukertilsynet.

Forbrukerrådet har funnet en rekke eksempler på at Klarna ikke følger markedsføringsreglene for kreditt. Klarna har ikke synliggjort kostnadene, verken ved netthandel eller i fysiske butikker. Nå har rådet klaget Klarna inn til Forbrukertilsynet, det skriver Forbrukerrådet i et innlegg på egne hjemmesider.
– Vi erfarer og er bekymret for at spesielt unge forbrukere ikke oppfatter at å «ta det på Klarna» er det samme som å kjøpe på kreditt. Klarna må sørge for at kostnadene ved kredittkjøpet kommer tydelig fram, slik at folk kan vurdere konsekvensen av det de gjør, uttaler fagsjef forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet, Guro Sollien Eriksrud, i innlegget.
Hun peker på at Gjeldsregisterets analyser tyder på at det er en kraftig vekst i antall unge som har forbrukskreditt, og at kvinnene er i flertall i denne gruppen. Sollien Eriksrud mener at det tyder på at Klarna-kjøp står for mye av veksten.
Forbrukerrådet ønsker også et forbud mot kreditt som forhåndsvalgt betalingsmåte. Finland er blant landene som har tatt grep for å stimulere forbrukerne til å betale på stedet.