KREDITT

Mener at Klarna bryter markedsføringsreglene for kreditt

Forbrukerrådet har klaget Klarna inn til Forbrukertilsynet.

Fagsjef forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet, Guro Sollien Eriksrud.
Publisert

Forbrukerrådet har funnet en rekke eksempler på at Klarna ikke følger markedsføringsreglene for kreditt. Klarna har ikke synliggjort kostnadene, verken ved netthandel eller i fysiske butikker. Nå har rådet klaget Klarna inn til Forbrukertilsynet, det skriver Forbrukerrådet i et innlegg på egne hjemmesider.

– Vi erfarer og er bekymret for at spesielt unge forbrukere ikke oppfatter at å «ta det på Klarna» er det samme som å kjøpe på kreditt. Klarna må sørge for at kostnadene ved kredittkjøpet kommer tydelig fram, slik at folk kan vurdere konsekvensen av det de gjør, uttaler fagsjef forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet, Guro Sollien Eriksrud, i innlegget. 

Hun peker på at Gjeldsregisterets analyser tyder på at det er en kraftig vekst i antall unge som har forbrukskreditt, og at kvinnene er i flertall i denne gruppen. Sollien Eriksrud mener at det tyder på at Klarna-kjøp står for mye av veksten. 

Forbrukerrådet ønsker også et forbud mot kreditt som forhåndsvalgt betalingsmåte. Finland er blant landene som har tatt grep for å stimulere forbrukerne til å betale på stedet.