NETTBANK

DNB utvikler ny bedriftsnettbank: – Naturlig at teamet fra Sbanken fikk ansvaret for utviklingen

Da DNB og Sbanken fusjonerte, fikk et team fra Sbanken ansvaret for utviklingen av DNBs nye bedriftsnettbank.

Leder for digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB, Tom Lehrmann,
Publisert

I mai fusjonerte DNB og Sbanken, men allerede i januar startet et team fra Sbanken å utvikle en ny bedriftsnettbank for DNB. Det forteller leder for digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB, Tom Lehrmann, til BankShift.

– Sbanken hadde alt jobbet med utvikling av nettbanken for sine bedriftskunder i to år. Da fusjonen ble kjent holdt vi på å sette sammen et team som skulle jobbe med å utvikle en ny nettbank for små bedriftskunder. Men da vi ble kjent med teamet fra Sbanken og forstod at vi hadde samme tilnærming til og filosofi rundt bedriftsnettbanken, så ble det naturlig at teamet fra Sbanken fikk ansvaret for utviklingen av DNBs nye bedriftsnettbank, forklarer Lehrmann.

Sbanken satset på små bedriftskunder og da fusjonen ble gjennomført hadde banken 12.500 bedriftskunder. DNB hadde 250.000 bedriftskunder, rundt 150.000 av dem var i samme segment som kundene fra Sbanken. 

Den nye nettbanken er utviklet for å ta imot hele småkundesegmentet.

– Jeg tror og håper det er en givende oppgave for teamet å være ansvarlig for den digitale brukeropplevelsen til en så stor kundemasse. Sbanken har meldt om at færre ansatte slutter i banken etter at fusjonen ble fullført. Jeg tolker det som at de trives hos DNB, sier Lehrmann.

Teamet fra Sbanken består av rundt 15 personer, som nå sitter i DNBs kontorer i Solheimsviken.

– Å få tak i enkelt-teknologer lar seg gjøre. Det er mer utfordrende å sette sammen et team som fungerer godt sammen. Derfor var det veldig bra at vi fikk tak i et så dyktig og fungerende team, som de som kom fra Sbanken, smiler Lehrmann.

Behov for forenkling

Lehrmann forklarer at DNB har sett et behov for en mer personalisert bedriftsnettbank.

– Målet er at den nye nettbanken skal være mer tilpasset dem som bruker den. Slik den er bygget opp nå, så er det behovene til våre største kunder som har lagt premissene for nettbankens utvikling. Det er bra for dem som bruker nettbanken daglig, men det kan bli litt overveldende for dem som er innom sporadisk. Den nye nettbanken er utviklet for å gjøre ting lettere for de små kundene, sier Lehrmann.

På sikt er meningen å overføre alle kundene til den nye nettbanken, men det kan ta flere år før de store kundene flyttes.

–  Da vil vi kunne styre kompleksiteten av nettbanken til kundene våre utfra behov, sier Lehrmann.

Flyttes i 2024

Teamet har en kode i produksjon og den nye nettbanken finnes i en testversjon der noen kunder blir invitert inn for å teste funksjonaliteten.

– Målet er at vi skal overføre alle små kunder i løpet av 2024, forklarer Lehrmann.

DNB er i ferd med å overføre bedriftskundene fra Sbanken til DNBs eksisterende bedriftsnettbank. Kundene fra Sbanken kommer også til å bli overført til den nye nettbanken i løpet av 2024.

– Hvorfor venter dere ikke med å overføre dem til dere er klar med den nye nettbanken?

– Det er dyrt å drive to kjernebanksystemer. Vi håpet å være klar med den nye nettbanken til de ble overført, men DNB er en stor forretningsbank og vi må være trygge på at nettbanken vår er driftssikker før vi overfører kundene. Derfor har vi ingen harde frister for når overføringene skal skje, avslutter Lehrmann.