KJERNEBANK

Brukte et halvt år på å velge SDC: – Utfallet ville ikke blitt annerledes om vi brukte mer tid

Fana Sparebank valgte SDC fordi banken får mer enn hos Tietoevry,

Områdedirektør for salg, kundekontakt og delte tjenester i SDC, Stig Valderhaug og direktør for innovasjon og teknologi i banken, Inge Ådland.
Publisert Sist oppdatert

Nylig ble det klart at Fana Sparebank har valgt SDC som leverandør av kjernebanksystem. Direktør for innovasjon og teknologi i banken, Inge Ådland, forklarer til BankShift at valget ble gjort på kort tid.

– Da vi startet opp prosessen hadde SDC en plan som gikk fra Q1 til Q10. Det første jeg sa var at det må endres til m, for måneder. Det har vært et intenst halvår siden vi startet prosessen på slutten av 2023. Men utfallet ville ikke blitt annerledes om vi brukte mer tid, sier Ådland.

Han ble ansatt i fjor vår for å finne et kjernebanksystem til banken. Når banken nå har falt ned på SDC og forlater Tietoevry, så påpeker Ådland på at det er fordi banken får mer hos sin nye leverandør.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Tietoevry. Men hos SDC så får vi stordriftsfordeler fordi alle bankene er med på samme premisser i samvirkemodellen. I tillegg så har SDC en moderne plattform, og som teknolog så mener jeg det er en stor fordel, forklarer Ådland.

– Hvorfor gikk det så fort?

– Det er fordi Tietoevry delte opp selskapet og sa opp kontrakten med oss. Da måtte vi se hvilke alternativer som fantes, svarer Ådland.

Satser tydelig på Norge

Områdedirektør for salg, kundekontakt og delte tjenester i SDC, Stig Valderhaug, poengterer at selv om prosessen har gått fort, så har den vært grundig.

– Vi har hatt mange og gode møter siden vi startet opp og jeg har latt meg imponere over profesjonaliteten og grundigheten til banken, sier Valderhaug.

I en pressemelding skriver SDC at de skal gjøre betydelig investeringer i Norge. Valderhaug forklarer at det er snakk om investeringer i kredittsystemer og selvbetjeningsløsninger.

– Er det for det norske markedet eller er det for hele markedet deres?

– Det blir utviklet for det norske markedet, men det kommer alle bankene hos SDC til gode, svarer Valderhaug.

Flere banker burde tørre

Ådland påpeker at det er bra for hele den norske bankbransjen at Fana Sparebank velger SDC.

– Det hadde vært lettere for oss å bare fortsette med det vi hadde, ingen hadde kritisert oss for det. Men vi valgte å finne et system som vi mener er bedre for banken. Det er bra for bankbransjen at det finnes reelle alternativer. En monopolstilling er ikke bra for noen, ikke en gang for Tietoevry, påpeker Ådland.

Tietoevry Tech Services skal fortsatt drifte Fana Sparebanks klientplattform. Ådland forklarer at det er et helt separat system og at SDC ga dem et godt tilbud. Banken valgte likevel Tietoevry for å ikke skifte alt samtidig.

– Generelt burde banker vært tøffere i teknologivalgene sine. For eksempel kan boligkredittselskapet være på et annet kjernebanksystem enn banken. Da får man erfaring med begge systemene og vet hva fordelene og ulempene med systemene er, sier Ådland.

Himla blir med

Fana Sparebank står bak digitalkonseptet Himla. Å flytte det over på SDC sine løsninger byr ikke på problemer.

– Himla har vært som en avdeling i Fana Sparebank, at konseptet kunne være med over til SDC var en forutsetning for at vi byttet, forklarer Ådland.

Banken vil bruke mange av SDCs standardløsninger, men de kommer også til å bygge sine egne løsninger.

– Vi har ikke muskler til å drive med egne løsninger på alt. Men der vi mener det er viktig å skille oss ut, så er det gode muligheter for å bygge løsninger på toppen av systemene til SDC, sier Ådland.

Han vil inngå i et rådgivende organ i SDC etter at Fana Sparebank har kjøpt seg opp i samvirkemodellen.