SVINDEL

Danske Bank advarer mot svindel i transaksjonen med Nordea : – Helt klart at man er litt mer utsatt

Nordea skal overta 280.000 personkunder fra Danske Bank i november, og svindeljegerne er obs på at bankkundene er mer utsatt enn vanlig gjennom prosessen.

Svindeljeger Ingrid Grav i Danske Bank.

15. november skal Danske Bank overføre 280.000 personkunder til Nordea. I den forbindelse merker svindeljeger Ingrid Grav i Danske Bank at svindlerne prøver seg på utsatte kunder.

– Vi begynte tidlig med kommunikasjon ut til våre kunder gjennom brev, e-poster og SMS. Da så vi også at dette lett kunne bli misbrukt av svindlere, sier Grav til BankShift.

I anti svindel-arbeidet til bankene har det handlet om å forstå seg på hvordan svindlere kan utnytte situasjonen.

– Vi har vært litt ekstra på, og så handler det om å være litt spåkoner. Vi vet jo ikke hvordan svindlerne bruker denne informasjonen, men vi så tidlig at kunder kom til oss med tilfeller der de var forsøkt svindlet, sier Grav.

Hun viser til forsøk der svindlere har utgitt seg for å være Nordea og sender ut lenke til sin nye ID-app som kundene da kan laste ned. Grav påpeker at Danske Bank ikke er nevnt i meldingene fra svindlerne, men at det er nærliggende å tro at svindlerne prøver seg på bakgrunn av overføringen.

– Kundene er mer mottakelige for informasjon rundt prosessen, så det er helt klart at man er litt mer utsatt. Vi samarbeider godt med Nordea og prøver å kartlegge oss, også på det juridiske og når ansvaret for kundene går over til Nordea på det settet, sier Grav.

– Men vi i Danske Bank vil være tilgjengelige for kundene også etter transaksjonen til Nordea, legger Grav til.

Hjemmebesøks-svindel

På spørsmål om banken har merket en økning rundt svindelsaker mens man har holdt på med transaksjonen, forteller Grav at det generelt har vært mye svindel den siste tiden, og at det er vanskelig å si om det i hele tatt er tilknyttet overføring av kundene.

– Det har vært ganske mye generelt den siste tiden. Vi ser også en del hjemmebesøk, der svindlere får kontakt via telefon og tilbyr seg å komme hjem til folk for å hjelpe med problemer. Her er det snakk om store summer, da svindlerne får tak i mye informasjon. Det er ikke utenkelig at svindlere vil bruke denne situasjonen til å utgi seg for å være fra Danske Bank og deretter si at det vil komme en bankansatt hjem til kunden for å hente kort. Også er det phising og investeringssvindel som tidligere, så vi har hatt fokus på det som vanlig, sier Grav.

 – Men det er klart at vi ser på dette som en mulighet for svindlerne og vi forventer at svindlere bruker denne prosessen for å prøve seg, legger Grav til.

Nå jobber både Danske Bank og Nordea med kommunikasjonen ut mot sine kunder, der bankene advarer ekstra sterkt rundt prosessen med å overføre kundene.

– I disse dager sender Danske Bank ut viktig informasjon til alle våre personkunder om hva som skjer i forbindelse med overførselen til Nordea via SMS, brev og meldinger i mobil- og nettbank, sier Grav, og påpeker at hverken Nordea eller Danske Bank vil sende ut noe som prøver å få en kunde til å oppgi sensitiv informasjon som passord og koder eller logge inn et sted med BankID.