RETTSSAK

Danske Bank til storkunde: – Hvorfor bytter dere ikke bare bank?

Både Danske Bank og Trygge Barnehager føler seg innelåst i er kundeforhold med mange uoverensstemmelser. Rettssaken mellom dem reiser spørsmålet om hvor vanskelig det for en storkunde å bytte bankforbindelse.

Trygge Barnehager i dag to i rettssaken mot Danske Bank. Her ved finansdirektør Helge Vegrim i Trygge Barnehager, rettslig medhjelper advokat Siri Fjeldvær og advokat Nils-Henrik Petterson.
Publisert

I rettssaken mellom Trygge Barnehager og Danske Bank har et av de sentrale spørsmålene vært hvor vanskelig det faktisk er for barnehagekjeden å bytte bankforbindelse. 

Nils-Henrik Pettersson, advokaten som representerer Trygge Barnehager, argumenterer flere ganger i løpet av rettssaken for at kostnadene og kompleksiteten ved et bankbytte er så store at det skaper en innelåsningseffekt for kjeden.

Danske Bank og advokat Thomas Stølen mener derimot at barnehagekjeden står fritt til å bytte bank hvis de er misfornøyd med gebyrene.

Koster flere millioner

Pettersson understreker i sin prosedyre at Trygge Barnehager har vært kunde hos Danske Bank siden 2006.

– Grunnet det lange kundeforholdet er det store innelåsningseffekter i samarbeidet med Danske Bank. Barnehagekjeden har over 200 barnehager som er organisert som separate aksjeselskap, og alle er koblet til én toppkonto i banken. Å bytte bank vil innebære store kostnader. Vi anslår det vil koste flere millioner kroner dermed har ikke Trygge Barnehager en fri forhandlingsposisjon her, sier Pettersson.

Trygge Barnehagers finansdirektør, Helge Vegrim, bekrefter dette i sin vitneforklaring.
Han forteller at Trygge Barnehager har over 13.000 barn og 4.000 ansatte. Barnas foresatte trekkes automatisk for månedlig betaling, og de ansatte får også lønnsutbetaling på automatikk. 

En overgang til en ny bank vil kreve at både lønnssystemer og regnskapsfunksjoner tilpasses, og Vegrim beskriver dette som en prosess som kunne ta tusenvis av arbeidstimer.

– Hvorfor bytter dere ikke bare bank, har vi fått spørsmål om. Det er fordi systemene våre må sys sammen med en annen bank sine systemer. Barnehagene er en pågående virksomhet, og inn-og utbetalinger er direkte koblet til regnskapet. Derfor er det en høy terskel for å bytte bank, forklarer han.

«Føler egentlig de har gode betingelser»

Thomas Stølen og advokatfullmektig Ingvild Rygh Røstbø, som begge forsvarer Danske Bank, er klare for andre dag i retten.

På motsatt side mener Danske Bank at Trygge Barnehager står fritt til å bytte bank hvis de er misfornøyd med gebyrene.

– Hvis dette gebyret er så urimelig som motparten sier, hadde vel prosessen ved å lete etter ny bankforbindelse vært i gang. Dette har ikke skjedd, og vi kan dermed anta at de kanskje egentlig føler de har gode betingelser hos Danske Bank, sier Stølen.

Danske Bank argumenterer også for at banken har kontraheringsplikt, noe som innebærer at de ikke kan nekte å ta imot kunder, eller si disse opp uten skjellig grunn.
På denne måten er de også innelåst i forholdet med Trygge Barnehager, som de mener skaper en betydelig ekstra arbeidsmengde for banken, med sine over 200 individuelle selskaper.

– Bankens rett til å endre prisene er godt begrunnet, og grunnet kontraheringsplinkten har banken behov for ensidig å kunne endre prisene. Trygge Barnehager har ingen bindinger til Danske Bank og kan bytte bank hvis de ønsker det, mener Stølen.

Hva koster det?

Han stiller også spørsmål ved hvor store disse flyttekostnadene egentlig ville være, og påpeker at Trygge Barnehager selv ikke har klart å komme opp med et eksakt beløp.

– Dette vage anslaget fra Trygge Barnehagers anslag om flere millioner kroner, er kanskje overdrevet, antyder Stølen.

Thomas Bjørnskov, sjef for kundehåndtering i Danske Bank, ble kalt inn som vitne for arbeidsplassen sin. Han bekrefter at et bankbytte ville være et stort prosjekt for en kunde som Trygge Barnehager, ikke umulig.

– Vi har egne systemer for tett kontakt med de viktigste kundene, og å bytte bank er en stor operasjon for disse, vedgår han.

LES OGSÅ: