ANTIHVITVASKING

Eika lanserer eget senter for antihvitvask: – Vil erstatte dyre konsulenter

Eika-bankene har lenge ønsket seg hjelp på det operative arbeidet med antihvitvask (AHV). Nå er svaret klart: et felles senter lokalisert hos Eika, som skal ta unna det mest tidskrevende arbeidet.

Konserndirektør risk og compliance Lene Kristiansen (til v.) og ansvarlig for antihvitvasking Julie Odden i Eika.

Med stadig strengere regulering på antihvitavskingsområdet for norske banker, har bankene i Eika gitt tydelig beskjed: vi trenger hjelp til den operative driften av antihvitvaskingsarbeidet i banken.

Det har Eika nå gjort noe med. For bare noen dager siden besluttet Eika å lansere et antihvitvasking-senter, som de kaller AHV-excellence. Tjenesten vil stå utenfor grunnpakken som Eika leverer til sine medlemsbanker, men blir en nonprofit-tjeneste bankene i Eika-alliansen kan velge å ta i bruk for å avlaste på diverse oppgaver knyttet til AHV.

– AHV-området er kanskje det mest krevende etterlevelsesområdet i bank i dag, og Eika leverer allerede en lang rekke AHV-tjenester til bankene. Over tid har bankene ønsket at Eika også bistår med mer operativt AHV-arbeid. Eika AHV-senter er vårt svar på dette behovet, sier konserndirektør risk og compliance Lene Kristiansen i Eika til BankShift.

Tjenesten ble lansert til Eika-bankene torsdag 3. oktober og Kristiansen forteller at bankene har gitt gode tilbakemeldinger. Eika ville ha med seg en tredjedel av bankene i alliansen for å kunne etablere tjenesten.

– Det blir ikke et problem. Vi får med oss flere enn det, sier Kristiansen.

Julie Odden, som er ansvarlig for antihvitvaskingarbeidet i Eika, antar at mellom 25 og 30 banker vil bruke tjenesten allerede ved oppstart, basert på tilbakemeldingene man har fått. 

Alarmhåndtering først ut

Planen for Eika er å starte med å tilby hjelp på transaksjonsalarmer hos bankene.

– I første omgang lanserer vi tjenester mot transaksjonsovervåkning og alarmhåndtering, og vil bistå med å fjerne støy der. Deretter vil vi videreutvikle senteret til å omfatte større deler av undersøkelses- og kundetiltaksprosessene. Når vi kommer dit, har vi et bredt tjenestetilbud på AHV-senteret, og vil kunne treffe alle bankene, der de har behov. Vi regner med at noen vil ønske hjelp på enkelte ting, mens andre banker vil ha hele bredden av tjenester vi vil tilby, sier Odden.

Og ambisjonen til Kristiansen og Odden er ikke liten. De to, som har sittet med ansvaret for å utvikle og skissere hvordan en slik AHV-tjeneste vil se ut, satser på å få med seg samtlige Eika-banker i fremtiden.

Vil frigjøre ressurser

Tanken bak tjenesten går først og fremst på å etablere et kompetansesenter som overordnet skal øke kvaliteten og effektivisere AHV-arbeidet for bankene. Når bankene avlastes for tidstyvene knyttet til AHV vil det frigjøre ressurser i bankene til kjernedrift og de viktige rammene rundt AHV. Et annet forhold er at mindre lokalbanker ute i distriktene vil kunne slippe å rekruttere vanskelig tilgjengelig kompetanse på antihvitvask.

– I starten vil det være en avlastning for bankene, så vil den store kostnadsgevinsten komme etter hvert som flere blir med og tjenester kommer til. Så vil det selvfølgelig også komme an på hvordan bankene bruker tjenesten. 

– Vi ser for oss at banker som benytter seg av denne tjenesten vil kunne allokere ressursene internt i banken på en mer effektiv måte. Ser vi fremtidsrettet og på omfanget, kan man se for seg at en bank i Eika ikke har særlig grad av operative ressurser på AHV, fordi man har det på AHV-senteret i Eika, sier Odden.

– Denne etableringen vil også erstatte dyre konsulenter, og gi mulighet for bankene til å jobbe med kvaliteten i banken, legger Kristiansen til.

Ser fordeler med senter

Fra tidligere har Eika flere frivillige tjenester, blant annet kundesenter, depotservice og økonomiservice. En av fordelene ved slike tjenester, som Eika peker på, er måten det bidrar til å øke bevissthet og kunnskap hos bankene.

– Vi er avhengige av et godt samarbeid med bankene for hele tiden å bli bedre. AHV-senteret vil derfor legge opp til løpende dialog med bankene slik at både senteret og bankene stadig forbedrer kvaliteten samtidig som vi sammen reduserer bankenes kostnader, sier Kristiansen.

Bygges opp gjennom tre faser

Først vil Eika kjøre i gang en pilotperiode der enkelte banker er med, slik at man kan se hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. Videre deler Odden prosessen rundt tjenesten opp i tre deler.

– Vi ser på det som tre faser. I fase en, der vi er nå, ligger alarmbehandling. I fase to kommer undersøkelsesstadiet, mens i fase tre vil det være «know your costumer». Samtidig har vi teknologidelen som ligger på tvers av alt dette. Der skal det jobbes parallelt for å gjøre samspillet med teknologien så effektivt som mulig.

– Når ser man for seg at Eika kommer seg ut av fase én og utvider tjenesten?

– Jeg er evig tidsoptimist, men vi starter opp nødvendig rekruttering nå for å gå i pilot første halvår 2025. Så tenker jeg at vi i andre halvår kan begynne å legge på de øvrige bankene. Så kan vi ta på oss mer arbeid for banken på undersøkelsesbiten, som for eksempel bistand til å skrive gode MT-rapporter, sier Odden.

Bankene vil fortsatt ha ansvaret

Til tross for at tjenesten leveres av Eika, til Eika-banker, vil vanlige utkontrakteringsregler gjelde for bankene. Kristiansen og Odden påpeker at de har vært tydelige overfor bankene hva gjelder ansvar i tjenesten. Likevel ser de på tjenesten som mindre risiko, enn for eksempel et utenlandsk selskap som leverer AHV-tjenester. 

– Dette er ikke en ukjent modell, heller ikke i Norge, men spesielt i utlandet er det mange som utnytter seg av denne typen tjenester. Vi tror det vil passe godt inn i Eika, som består av et samarbeid med lokalbanker; et samarbeid som blir viktig i møte med det regulatoriske området, hvor vi må finne nye og smarte måter å gjøre det på, sier Odden.

– Det er hvert fall viktig å ha et slikt tilbud, så bankene har alternativer. AHV er et viktig område, og det er et krevende område, og vi tenker at andre og smartere måter å jobbe på og organisere seg på vil gi gode effekter både hva gjelder etterlevelse, effektivitet og kostnader, og dermed rigge bank bedre for fremtiden legger Kristiansen til.