STRATEGI
Konsulentenes digitale spåkule avslører trender i nordiske banker: – Bør reflektere over hvilken hastighet man går frem med
I en stadig skiftende og usikker verden, hvordan legger man morgendagens strategi? Boston Consulting Group har utviklet sin egen krystallkule.

Konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG) har utviklet et verktøy basert på kunstig intelligens, som finkjemmer kvartalspresentasjoner og børsmeldinger fra over 5000 børsnoterte selskaper.
Roboten som bærer navnet «Market Sensing Dashboard» holder nøye øye med hva selskapene snakker om – og avslører hvordan fokuset endrer seg over tid.
– Dette er vår egen krystallkule. På denne måten kan vi identifisere tematiske og geografiske trender. I første kvartal 2025 ser vi, åpenbart, en eksplosiv vekst i omtale av geopolitikk, samt fortsatte prioriteringer innen kapitalallokering og økende fokus på kunstig intelligens, sa Ketil Gjerstad, Global Business Leader Strategy i BCG, under en presentasjon på Finansnæringens dag tidligere i år.
Innen bank og forsikring i Norden er det derimot andre temaer som skiller seg ut: kunstig intelligens og kostnadsfokus er fremtredende, mens teknologiområder som «cloud computing» og konnektivitet også peker seg ut. Det er også er tegn til vekst innen relativt nye temaer som KI-agenter og serverfri databehandling, opplyser Gjerstad til BankShift.

Egenutviklet på åpne løsninger
Han forteller at modellen bak «spåkulen» er egenutviklet, og at det tok halvannet års tid å bygge den.
Nå får den jevnlige oppdateringer og utviklinger for å hele tiden fungere optimalt.
– I BCG har vi omtrent 33.000 ansatte globalt. På grunn av størrelsen, har vi et par tusen datautviklere som gjør mye digital utvikling. Da vår nåværende konsernsjef kom inn for fire år siden, sa han at kunstig intelligens var en av hans topprioriteringer. Han mente det ville fundamentalt endre hvordan vi jobber og hvordan vi gir råd til selskapene vi samarbeider med. Derfor har vi investert betydelig globalt i interne prosesser og verktøy, sier Gjerstad.
Han legger til at dette verktøyet også brukes av konsernledelsen i BCG for å identifisere markedsmuligheter og temaer å investere i.
Gjerstad forteller at BCG har bygget verktøyet på åpen teknologi, med en NLP og standardplattform som måler aktivitet i markedet i bunn, og BCGs egen teknologiplattform på topp.
– Ikke i nærheten av det samme fokuset
Gjerstad påpeker Norge lenge vært i forkant når det gjelder digitalisering i bank og forsikring, og at norske banker har mer moderne prosesser, bedre betalingssystemer og høyere digital modenhet blant BCG sine kunder enn mange andre steder. Men:
– Akkurat innen kunstig intelligens tror jeg momentet er sterkere i markeder som USA. Der var hele ett av to spørsmål vi fikk fra selskaper i fjor relatert til kunstig intelligens. Norske og nordiske toppledere er ikke i nærheten av det samme fokuset, så på det området har vi kanskje noe å ta igjen, sier han.
Han mener samtidig at norske banker har gode forutsetninger for å lykkes.
– Vi har et godt fundament og en avansert brukeradferd. Men vi må også være bevisste på at dette er et tema som innebærer omstilling. Kunstig intelligens vil bidra til økt produktivitet, men også til at arbeidsplasser forsvinner. Derfor bør man også reflektere over hvilken hastighet man går frem med, formaner han.
LES OGSÅ: