SVINDEL

Lokalbank oppretter eget team for bekjempelse av økonomisk kriminalitet

En bankkunde ble svindlet for nærmere hundre tusen kroner i sommer, i nok en såkalt «sikker konto»-svindel. Nå tar banken grep og oppretter et eget «øko-team» for å bekjempe svindel og hvitvasking.

Kristin Østnor Lande, avdelingsleder for antihvitvask og svindel i Grong Sparebank.
Publisert

En bankkunde i Grong Sparebank ble i sommer svindlet for 97.000 kroner gjennom en såkalt «sikker konto»-svindel. Nå har banken opprettet et eget team med ansatte som jobber med å stanse nettopp denne typen økonomisk kriminalitet.

Måtte betale egenandel

En bankkunde i Grong Sparebank tapte 97.000 kroner etter å ha blitt oppringt av en person som utga seg for å være fra politiet, og en annen som utga seg for å være fra sikkerhetsavdelingen i Eika. Kvinnen ble manipulert til å vippse sparepengene sine over til en konto for å stanse et påstått identitetstyveri. 

Finansklagenemnda påla sparebanken å dekke tapet, men kvinnen ble imidlertid holdt ansvarlig for en egenandel på 12 000 kroner, da hun selv innrømmet å ha opptrådt grovt uaktsomt.

Denne saken fører seg inn i en rekke lignende saker som Finansklagenemnda omtaler som «sikker konto»-saker. 

«Veldig strengt»

– Vår vurdering av at en slik transaksjon eller gruppe med transaksjoner som vi opplevde, er «korrekt gjennomført» og at foretaket skal holdes ansvarlig er at tolkningen av forskriften, oppleves veldig strengt, sier Kristin Østnor Lande, avdelingsleder for antihvitvask og svindel i Grong Sparebank.

Hun sier at det i enkelte tilfeller oppleves som om kunden ikke gjøres ansvarlig når det gjelder hvordan kunden har opptrådt i enkelte saker. 

– Når intensjonen får en så stor plass i vurderingen, blir kunden beskyttet for egne handlinger, og det oppleves vanskelig å kunne argumentere for, og få medhold i, at kunden har opptrådt grovt uaktsom og burde ha forstått, sier hun.

Østnor Lande forteller også at kunden i dette tilfellet hadde signert en bank ID avtale hvor kunden gjøres kjent med at påloggingsinformasjon er personlig og ikke skal deles med noen andre. 

– Vi mener det i vår sak også var brudd på denne avtalen, sier hun. Hun legger til at Grong likevel ikke vil ta denne saken videre til rettssalen.

– Vi går ikke rettens vei. Vi har vurdert saken internt hos oss når avgjørelsen fra finansklagenemnda kom, og vi valgte da å ta avgjørelsen til etterretning, forteller hun.

Svindeljegerne

For å forsøke å få bukt med svindelproblemet, har sparebanken opprettet en egen gruppe som de kaller «øko-team», som består av rådgivere som jobber rettet mot svindel og med antihvitvask. 

–I teamet er det ansatt to med politibakgrunn, deriblant meg, nettopp for å være bedre rustet for å forsøke å få bukt med svindelproblemet og generelt den økonomiske kriminaliteten som vi ser øker, forteller Østnor Lande.  Gruppen har iverksatt flere tiltak mot økonomisk kriminalitet i banken.

Teamet jobber blant annet med å informere rådgiverne til kunder som har betydelige midler på åpen konto, slik at disse kundene kan få informasjon om å heller opprette sikre sparekontoer. Banken sperrer bank ID på kunder som har vært svindlet, og når kundene skal opprette ny bank ID, får de ekstra informasjon om svindel. Banken holder informasjonsmøter og sender ut informasjon på nett til kundene, og øko-teamet bistår også de ansatte i kundeservice og ellers i banken.

– Det vi ser er at det nå ikke bare er de eldre som blir rammet av svindel, men også den yngre generasjonen, sier Østnor Lande. 

– Det viser bare at svindlerne utvikler seg og endrer metoder og modus hele tiden. Dette gjør det vanskelig for alle å kunne stole på instanser som for eksempel bank og politi, sier hun.

LES OGSÅ: