ARBEIDSLIV

Nisjebankens formel for fornøyde ansatte: – Du finner mer hest og hund her enn i Barcode

Landkreditt ble «blant landets beste» i en fersk medarbeiderundersøkelse. Konsernsjefen tror noe av grunnen er at konsernet oppleves som mer enn bare en kommersiell aktør.

Konsernsjef i Landkreditt, Ole Laurits Lønnum
Publisert Sist oppdatert

I forrige uke toppet Landkreditt en undersøkelse om medarbeidertilfredshet, gjennomført av analyseselskapet Ennova

– Når Landkreditt scorer over dette nivået, plasserer det dem blant landets aller beste på medarbeidertilfredshet. Dette er blant det beste vi har sett i år, skrøt organisasjonspsykolog Frank Karim i Ennova, i en pressemelding.

– Jeg tror mye av nøkkelen til vår medarbeidertilfredshet ligger i at det er gøy å være en del av et selskap som satser og vokser, sier konsernsjef Ole Laurits Lønnum til BankShift.

Han tror nøkkelen til bankens suksess ligger i en kombinasjon av trivsel på jobb, korte avstander til ledelsen, vekst – og ikke minst at de ansatte gjør noe de selv føler er meningsfylt.

– Det at vi er et landbrukssamvirke med et tydelig formål, tror jeg også betyr mye. Vi bidrar til norsk matproduksjon, noe mange av våre ansatte føler er viktig og verdifullt, utover det rent kommersielle, sier Lønnum.

Han legger til at bankbransjen er krevende, og at de har ambisjoner om å vokse videre – men at det er positivt at Lankreditt kanskje oppleves som mindre kommersielt orientert enn andre aktører. 

– Interesse for norsk landbruk er så klart ikke et kriteria for å jobbe her, men på landbruk og kundesiden har vi flere som er tett knyttet til landbruket. Jeg tror du finner mer hest og hund her enn i Barcode, ler han.

Det varme samvirket

Landkreditt går gjennom en vekstperiode og har nå 240 ansatte. Etter en stor kundevekst i år har de økt antall ansatte med rundt 15 prosent. Lønnum sier at vekst selvfølgelig er bra, men at det også kan bidra til en krevende balansegang.

– Vekst kan også være krevende internt. Vi har vært opptatt av å bygge kapasitet slik at vi ikke overbelaster organisasjonen, sier han, og legger til at vekst handler om mer enn bare å øke inntjeningen eller antall kunder. 

– Vekst for oss er en langsiktig prosess – det er et maraton, ikke en sprint. Det krever at vi ikke bare investerer i teknologi og kapasitet, men også at vi tilpasser oss underveis. Vi prøver å være flinke til å ta temperaturen på organisasjonen, lytte til tilbakemeldinger og gjøre nødvendige justeringer, forteller Lønnum. 

Han legger til at Lankreditt er relativt små og har korte avstander internt. 

– Kulturen vår er uformell og varm, noe som gir en følelse av nærhet og samhold. Samvirketradisjonen fra landbruket sitter i veggene, og vi har lange tradisjoner for sosiale tiltak som styrker fellesskapet.

Glade kunder, glade ansatte

Lønnum mener det er en sammenheng mellom at bedriften går bra, og at de ansatte er fornøyde. 

I årets EPSI-undersøkelsen tok Landkreditt pallplass med 77,6 poeng, kun slått av Bulder.

Undersøkelsen viser at kundetilfredsheten i Landkreditt har økt med 4,1 poeng. Banken klatret med det opp fra sjuende plass i fjor, da de fikk 73,5 poeng, og har den største økningen blant alle bankene.

– Kundene våre er også fornøyde, og det henger sammen med medarbeidertilfredsheten. Når du opplever positiv utvikling, både blant ansatte og kunder, skaper det en sterk kultur og en positiv spiral, sier Lønnum, som tror at Landkreditt akkurat nå godt klarer balansen mellom vekst, trivsel og kvalitet. 

– Når vi ser at vi klarer å levere godt på alle disse områdene – at kundene er fornøyde, at medarbeiderne trives, og at vi oppnår vekst – da vet vi at vi gjør noe riktig. Det er spennende å være en utfordrer, og det skaper en stolthet å se at vi lykkes med å gjøre ting på vår egen måte, sier Lønnum.