MARKEDSFØRING

Sparebank 1 byttet reklamebyrå etter fire år: – Et marked som er preget av store forandringer og konsolideringer

Alle de 12 Sparebank 1-banker og deres tilknyttede produktselskaper skal promoteres med samme motor fremover.

Cecilie Andrésen er direktør for marked og distribusjon i Sparebank 1.
Publisert

Etter fire år hos reklamebyrået Morgenstern, har Sparebank 1 valgt å inngå et nytt samarbeid med Anorak NoA. Det var Kampanje som omtalte saken først.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Morgenstern, og valgte de for fire år siden fordi de var klokkeklare på sin forretningside, nemlig å lage god reklame – og det har de absolutt levert på. Det sagt så møter vi enda sterkere konkurranse i et marked som er preget av store forandringer og konsolideringer, sier Cecilie Andrésen, direktør marked og distribusjon i SpareBank 1 Utvikling.

Det nye kommunikasjonskonseptet «Der du føler deg hjemme» skal samle hele Sparebank 1-alliansen under én felles merkevareplattform.

Se noen av reklamefilmene lenger ned i saken!

– Å bygge merkevare og tydelige posisjoner er essensielt for å sikre at våre kunder fortsetter å velge oss, og at vi evner å tiltrekke nye kunder. Det var da naturlig for oss å både gjøre en totalevaluering på hvor vi stod – og hvor vi skulle videre. 

Inviterte til pitsjekonkurranse

Derfor inviterte selskapet fem aktuelle byråer til pitsj, for å se hvem som best kunne levere på totalbehovene. Det vrakede byrået Morgenstern var i kvintetten.

– Det var en spennende, men vanskelig prosess da alle kandidatene leverte gode pitsjer og ga et meget solid og godt inntrykk. Anorak utmerket seg samtidig ved å levere på en forståelse for bredden fra strategi, merkevare til den kreative kompetansen i teamet, sier Andrésen.

Konsernet startet prosessen med byråbytte høsten 2024, og fra årsskiftet ble Anorak deres nye reklamepartner.

Mange selskaper - felles merkevare

Det er 12 banker og enda flere tilknyttede selskaper som hører inn under Sparebank 1-paraplyen, men selskapet ønsker likevel å fremstå samlet i markedet under en felles merkevare, forklarer Andrésen. 

– Både for at kundene skal vite hvilke verdier vi står for som bank, og hva som skiller oss fra konkurrentene. Vi har en klar ambisjon om hvilken posisjon vi ønsker å ta i markedet. Derfor har vi nå et mål om å bli enda tydeligere på noe av det vi vet at kundene verdsetter aller mest hos oss – nemlig at vi er lokale og fysisk til stede i hele landet med et betydelig samfunnsengasjement, samtidig som vi har Norges beste mobilbank, sier hun med henvisning til Ciceros kåring tidligere i år.

Hensikten med «Der du føler deg hjemme»-konseptet er ifølge Andrésen å vise at Sparebank 1 er mer enn «bare en bank».

– Vi er en del av hverdagen, en del av lokalsamfunnet og en støttespiller både privat- og bedriftskunder kan lene seg på. Du skal føle deg hjemme hos oss – uansett hvor og hvordan du lever. Dette synes vi har landet fint i «Der du føler deg hjemme».

Bygger på «betydelig innsikt»

Kampanjen skal rulles ut både nasjonalt og lokalt, og består ifølge Andrésen av et stort økosystem av «uttak og aktiveringer». 

– Første uttak er en lanseringsfilm som hyller mangfoldet i norske liv og hjem, samtidig som vi får frem vårt store samfunnsengasjement lokalt.

– Vi gleder oss til å utvikle denne sfæren fremover, sier markedssjefen.

– I hvilken grad mener dere at det nye konseptet også skal bidra til å styrke merkevaren i møte med økt konkurranse?

– Vår felles merkevareplattform er bygget med utgangspunkt i bankenes forretningsstrategier, betydelig innsikt om hva som er de viktigste drivere for valg av bank i forskjellige målgrupper og hvilke kundeopplevelser vi må levere for møte de viktigste kundebehovene. Mye av vår styrke ligger i at bankene våre er til stede lokalt i hele landet og den nærheten dette gir til folk, bedrifter og lokalsamfunn. 

– Samtidig har vi som allianse styrke til å ta de store løftene på innovasjon og teknologi i fellesskap, noe som gjør oss i stand til å levere Norges beste mobilbank. Konseptet skal bidra til å tydeliggjøre og løfte denne synergien, sier Andrésen.

– Hvilke konkrete mål eller KPI-er har dere satt for kampanjen og samarbeidet med Anorak?

– Vårt fokus nå er å bygge et solid kommunikasjonskonsept slik at vi skal fremstå som samlet i markedet under en felles merkevare, samtidig som vi får frem våre styrker inn i hvert satsningsområde. Derfor jobber vi med merkevarekunnskap og oppmerksomhet, samtidig som vi selvfølgelig skal nå bredt ut, både nasjonalt og lokalt.

Lanseringsfilmen er laget av kreatørene Sebastian Pandonis, Jens Østrem, Magnus Høgberg Hansen og Pål Høyer-Andreassen, og produsert av Pravda med Morten Borgestad som regissør.