LIKESTILLING
Stort likestilling-sprik i finansbransjen:
– Har vært en mannsdominert kvinnearbeidsplass
Storebrand topper likestillingskåring for andre år på rad, mens ABG Sundal Collier ligger nederst blant finansforetakene. Begge er enige om at likestillingsarbeid er noe som tar tid.
Hvor langt finansbransjen i Norge har kommet i likestillingsarbeidet sitt, varierer veldig. Det kan man blant annet se av rangeringen She Index.
I år toppet Storebrand listen som det finansforetaket – og selskapet – i Norge som hadde høyest poengsum i rangeringen, 98 av totalt 100 poeng. De toppet også rangeringen i 2023, med samme poengsum.
She Index er et initiativ som fokuserer på å fremme likestilling mellom kjønnene i arbeidslivet, spesielt innen ledelsesposisjoner. Indeksen måler og rangerer bedrifters innsats og resultater når det gjelder kjønnsbalanse, inkludering og mangfold.
– Konferansen og indeksen har vært med på å gjøre likestilling litt kult igjen, og vise at det handler om sunne bedrifter og det å benytte seg av hele befolkningen, sier Tove Selnes, konserndirektør for HR i Storebrand.
En klapp på skulderen
Hun forteller at den tilhørende konferansen, som inkluderer gründere, investorer, ledere og HR-folk, har blitt en bevegelse som setter agendaen. Storebrand bruker også kåringen selv for å følge med på andre selskaper.
– Storebrand følger med på de selskapene vi investerer i og ser etter gode tall på bærekraftsindikatorer, hvorav likestilling og mangfold er en av dem. Det har ikke vært mange gode målinger som kan sammenligne bedrifter på dette området, sier hun, og legger til at det var en stor ære å motta prisen av Gro Harlem Brundtland, som har vært en foregangskvinne både for likestilling og bærekraft.
– Dette føltes som en klapp på skulderen for arbeidet vi har gjort over lang tid, og som har vært en felles innsats fra ledelse, tillitsvalgte og HR. Det er ikke gjort over natten å endre ubalanse.
Jobber med saken
Nederst på listen over norske finansforetak finner vi ABG Sundal Collier som får 38 poeng på rangeringen, ned fra 57 forrige gang de deltok, som var i 2022.
– Langsiktig arbeid er nøkkelen for å tiltrekke flere kvinner til oss, sier Anna Tropp, kommunikasjonsansvarlig i ABG SC, som legger til at hun er usikker på hvorfor selskapet har falt 19 poeng på rangeringen.
– Det vi ser nå, selv om det ikke er helt synlig på poengsummen enda, er at vi får flere kvinnelige søkere. Men det vil ta tid før det synes i statistikken, sier hun og forklarer at ABG SC har en modell hvor de rekrutterer fra bunnen og lar ansatte «vokse organisk i selskapet».
– Vi fokuserer på juniorposisjoner, og der er det vekst i kvinneandelen. Så på non-front er det veldig jevnt, men på front er det dårlig, sier hun, og påpeker at ABG SC jobber aktivt med Women and Finance Foundation.
Tropp sier at ABG SC har mer fokus på likestilling enn noen gang, men at det ikke finnes en «quick fix».
– Vi har nylig gjennomført tiltak for å komme bort fra ubevisste fordommer. Vi implementerer dette i vurderingsprosessen av jobbkandidater, og vi bruker flere tester slik at rekrutteringsansvarlig bedømmer ut fra CV og ikke ubevisste fordommer.
HR-ansvarlig i selskapet kommenterer i etterkant på e-post, at ABG SC også har implementert rutiner for gjennomgang av språket og ordvalget i rekrutteringsannonser, og gitt opplæring til rekrutteringspersonell slik at de skal bli mer klar over kulturelle problemstillinger som ubevisste fordommer.
Struktur og kultur
Selnes er helt enig med ABG SC om at likestillingsarbeidet er et arbeid som tar tid. Hun forteller at Storebrand har mange små tiltak som er delt inn i to: struktur og kultur.
– Vi må ha strukturer på plass som motvirker at majoriteten øker. Det er viktig å balansere majoritet og minoritet. Hvis du har en 70/30-ubalanse blant ledere, må du benytte de anledningene hvor du kan få til en endring, sier hun.
Ifølge Selnes innebærer dette å bygge og fremme talenter fra minoriteten, inkludert kvinner, gjennom utviklingsprogram, rekruttering og omorganisering. Slik får de på plass strukturer som hindrer at majoriteten «reproduserer» seg selv.
– Så jobber vi med kultur. Vi arbeider for å få en forståelse av ubevisste fordommer. Et team eller en organisasjon bør speile samfunnet og kundene dine; et mer mangfoldige team er mer innovative og har høyere læringsgrad, forteller hun.
Likestilling er lønnsomt
Selnes forteller at Storebrand gjennomførte en undersøkelse i 2019 i samarbeid med PWC og CARE. Denne viste at likestilte styrer og toppledelser var mer lønnsomme over tid. Å etablere at likestilling er lønnsomt, har vært viktig, og det gjorde Storebrand for flere år siden, poengterer hun.
– Mange av tiltakene vi har jobbet med for inkluderende arbeidsliv, har gjort det bedre for alle å jobbe i selskapet, fordi man kan senke skuldrene og være mer seg selv. Det er ikke så stramme normer som det blir når kulturen er for ensidig. Et bedre arbeidsmiljø vil automatisk sikre mer likestilling.
Hun trekker, i likhet med ABG SC, frem arbeidet med stillingsannonser.
– Forskning viser at hvis menn har skrevet stillingsannonsene, trekker de ofte søkere som ligner på seg selv. KI-verktøy kan hjelpe oss med å screene stillingsannonsene våre og få dem til å treffe bredere og annerledes enn de har gjort før, sier hun og legger til at Storebrand også har et mangfoldsutvalg og at de samarbeider med initiativer som Kvinner i Finans Charter.
– Finansbransjen har historisk vært det jeg kaller en mannsdominert kvinnearbeidsplass: Mange kvinner har jobbet lenge i finans, men det har historisk vært flest mannlige ledere. Nå har balansen bedret seg betydelig. Det viser at representasjon og å vise hva som er mulig er viktig, gjennom rollemodeller, talentutvikling, rekruttering og omorganisering, sier Selnes.