STEDLIG TILSYN
Oversikt: Disse bankene har oftest stedlig tilsyn – 28 har ikke fått besøk på syv år
Stedlig tilsyn er ett av de viktigste verktøyene Finanstilsynet benytter for å følge med bankene i Norge. BankShift har laget en oversikt over stedlig tilsyn siden 2018 og tatt en prat med tilsynet om hvorfor bankene blir valgt ut.

Fra starten av 2018 til i dag har Finanstilsynet publisert 215 rapporter etter stedlig tilsyn med norske banker. 29 norske banker er ikke representert i tilsynsrapportene, i tidsrommet på syv og et halvt år. (Se fullstendig oversikt over alle bankene, nederst i saken).
BankShift har spurt både Finanstilsynet og Finansdepartementet om hvorfor det er såpass mange banker som mangler på listen, og hvordan tilsynet velger ut bankene som får tilsynet på besøk.
– Finanstilsynets tilsyn er risikobasert, også overfor bankene. Grunnlaget for prioriterte tilsynsaktiviteter er blant annet innrapportering fra foretakene, analyser av risiko og sårbarheter og motatte varsel om foretak og markeder. Finanstilsynet må til enhver tid benytte ressursene slik at det mest mulig effektivt bidrar til å understøtte formålet om finansiell stabilitet, sier direktør for bank- og forsikringstilsyn Anders Hole i Finanstilsynet til BankShift.
Han forklarer videre hvordan Finanstilsynet har gått frem, i dagens samfunnsbilde, når det kommer til hvilke banker som får et stedlig tilsyn. Hole trekker frem høy gjeld hos husholdningene, høye priser på bolig og næringseiendom, og geopolitiske spenninger og politisk uro, som skaper usikkerhet om den økonomiske utviklingen.
– Gitt dette risikobildet har Finanstilsynet prioritert å gjennomføre tilsyn i regionbanker og i mellomstore og små banker med høy kredittrisiko, med særlig vekt på kreditteksponering, tapsavsetninger og tapsmodellering, sier han.
Departementes ansvar
Det er Finansdepartementet som har ansvar for å gi instrukser for hvordan Finanstilsynet skal operere. Helt konkret er det Kongen som bestemmer, men han har gitt ansvaret til departementet. Instruksene fra departementet skjer blant annet gjennom Finanstilsynets hovedinnstruks, og i tildelingsbrev i Stortingets budsjettvedtak. BankShift har spurt Finansdepartementet om hvordan de vurderer Finanstilsynets jobb, om de 29 bankene som ikke har har noen tilsynsrapport på seg, om de synes antallet stedlig tilsyn er tilstrekkelig, og om man over en viss tidshorisont burde komme seg gjennom samtlige norske banker? Dette var svaret:
– Finanstilsynets samfunnsoppdrag er å bidra til finansiell stabilitet og velfungerende markeder. Finanstilsynet organiserer virksomheten i ulike tilsynsområder og skal prioritere basert på prinsippet om risikobasert tilsyn. Det vil si å prioritere foretak og områder som har størst innvirkning på finansiell stabilitet og velfungerende markeder, sier statssekretær Torgeir Micaelsen i en epost til BankShift.
Stedlig tilsyn bare ett virkemiddel
I Finanstilsynets årsrapport kommer det frem av plantallet for antall stedlige tilsyn i 2024 var på 30 tilsyn, et antall tilsynet har ligget jevnt rundt de siste årene, med unntak av 2018, da det bare var 15 tilsynsrapporter som ble publisert. På spørsmål om hvilke krav de setter seg selv på antall tilsyn, svarer Hole at det er mer som ligger bak.
– Finanstilsynet har ulike virkemidler for tilsynsvirksomheten. Stedlig tilsyn er et viktig virkemiddel. I tillegg er rapportering fra foretakene og annen oppfølging gjennom skriftlig kommunikasjon og møter sentrale aktiviteter for oppfølging av foretak under tilsyn.
– Det er ikke regler som styrer hvor ofte eller hvordan en bank skal følges opp. Finanstilsynet fastsetter årlig et mål på antall tilsyn, men utvelgelsen av foretak er risikobasert, legger Hole til.
– Hvilke kriterier avgjør om en bank er høyt prioritert hos dere, og ikke?
– Banker som er viktige for finansiell stabilitet vil alltid ha høy prioritet. Utover dette, prioriteres banker utfra en risikovurdering av forhold som eksempelvis forretningsmodell, porteføljekvalitet og kvaliteten på virksomhetsstyringen, med mer, sier Hole.
I BankShifts oversikt kommer det frem at banker som Storebrand Bank, Sparebank 1 Ringerike Hadeland, Landkreditt, Skue Sparebank og Jæren Sparebank, ikke har en tilsynsrapport på seg på de siste syv og et halvt årene. Kvintetten kan fronte med utlån til godt over 200 milliarder kroner til sammen, og har vist sterk vekst de siste årene. Hvorfor har ikke disse bankene da hatt en tilsynsrapport på seg?
– Utvelgelse av foretak for stedlig tilsyn er risikobasert. Vekst vil kunne være et av flere kriterier for utvelgelse, sier Hole.
Forskjellig oppfølging
En overraskelse er det kanskje at Næringsbanken ikke figurerer på listen til Finanstilsynet. Banken har i perioden blant annet fått utlånsstopp av tilsynet.
– Finanstilsynet har løpende oppfølging av utsatte foretak. Det vil avhenge av situasjonen hva som anses som mest hensiktsmessig form for oppfølging. Finanstilsynet har fulgt opp Næringsbanken over en lengre periode og har fortsatt oppfølging av banken. Utover dette er det ikke naturlig å gå nærmere på Finanstilsynets oppfølging av konkrete enkeltforetak, sier Hole.
Fullstendig oversikt:
* Vedtak om overtredelsesgebyr er i tilfeller talt sammen med selve tilsynsrapporten som én. Tematilsyn er talt som en rapport på hver av bankene som er nevnt.
Etter topp fem ser antall tilsynsrapporter siden starten av 2018 slik ut:
Bank | Antall tilsynsrapporter |
Sparebank 1 Østlandet | 8 |
Santander Consumer Bank | 8 |
Sparebanken Møre | 8 |
Sparebank 1 Helgeland | 4 |
Sparebank 1 Sogn og Fjordane | 3 |
Obos-banken | 3 |
Fana Sparebank | 3 |
Høland og Setskog Sparebank | 3 |
Nidaros Sparebank | 3 |
Instabank | 3 |
Kraft Bank | 3 |
Nordea | 2 |
BN Bank | 2 |
Sparebanken Øst | 2 |
Skagerrak Sparebank | 2 |
Marker og Eidsberg Sparebank | 2 |
Askim og Spydeberg Sparebank | 2 |
Tinde Sparebank | 2 |
Trøndelag Sparebank | 2 |
Søgne og Greipstad Sparebank | 2 |
Danske Bank | 1 |
KLP Banken | 1 |
Sparebank 1 Østfold Akershus | 1 |
Rogaland Sparebank | 1 |
Sparebank 1 Nordmøre | 1 |
Sparebank 1 Hallingdal Valdres | 1 |
Aurskog Sparebank | 1 |
Romerike Sparebank | 1 |
Pareto Bank | 1 |
Haugesund Sparebank | 1 |
Sparebank 1 Gudbrandsdal | 1 |
Flekkefjord Sparebank | 1 |
Grong Sparebank | 1 |
Melhusbanken | 1 |
Sparebank 68 grader Nord | 1 |
Sparebank 1 Lom og Skjåk | 1 |
Rørosbanken | 1 |
Aasen Sparebank | 1 |
Sogn Sparebank | 1 |
Selbu Sparebank | 1 |
Stadsbygd Sparebank | 1 |
Berg Sparebank | 1 |
Bien Sparebank | 1 |
Hegra Sparebank | 1 |
Ørland Sparebank | 1 |
Oslofjord Sparebank | 1 |
Tinn Sparebank | 1 |
Rindal Sparebank | 1 |
Valdres Sparebank | 1 |
Etnedal Sparebank | 1 |
Haltdalen Sparebank | 1 |
Lea Bank | 1 |
Maritime & Merchant Bank | 1 |