BEMANNING
Sender en SMS til kundene når rådgiverne har ferie: – Da avtar trykket noe
Når banksjefen i Valle Sparebank skal legge sin første sommerferiekabal med 17 ansatte, er god planlegging og fleksible ansatte nøkkelen.

Den lille sparebanken Valle Sparebank ligger i Setesdal, med to filialer i henholdsvis Kristiansand og Vennesla. Banken har 17 ansatte og med fellesferien på trappene, er det mye som skal klaffe for administrerende banksjef Elisabeth Slettedal.
– Vi har hatt høyt trykk nå rett før ferien. God ferieavvikling handler om to ting: god planlegging og fleksibilitet, slår hun fast.
Slettedal begynte selv som toppleder i banken i august i fjor, og dette er dermed hennes første ferieavvikling i banken.
Hun forteller at i Valle Sparebank, som på de fleste arbeidsplasser, ønsker de ansatte å velge ferien sin selv, fremfor faste ferieplaner.
– Med fleksible ansatte har vi også i fått feriekabalen til å gå opp. Her er det flere hensyn å ta, og man må også bistå med andre arbeidsoppgaver i ferien. Vi har også flere lokasjoner som skal bemannes, noe som gjør kabalen noe mer krevende å legge.
Sier i fra om rådgiver-ferie
Slettedal forteller at for de som sitter i kundeposisjoner, er CRM (Customer Relationship Management, red. anm.) et viktig verktøy.
– Det handler om å skrive gode tekster og tydelig forklare hva som er det neste som skjer i saken, slik at man får oversikt over dialogen dersom andre må overta saken i rådgivers ferie.
I tillegg har banken tatt et smart grep: de sender en SMS til kundene når rådgiverne har ferie.
– Da avtar trykket noe, og kundene avventer gjerne med sine forespørsler til rådgiver er tilbake, forteller hun.
Med en liten ledergruppe er nøkkelpersonrisiko fort noe man tenker på under ferieavvikling, men Slettedal opplever at gruppen har god oversikt over hva som skjer i banken.
– Mange har god oversikt over de ulike fagområdene, og mange har jobbet i banken i opptil 20 år og har hatt mange forskjellige roller, så de kan også avlaste hverandre. Ledergruppa er også innstilt på å stille opp hvis noe uforutsett skjer, selv om vi så klart tilstreber at alle skal ha ferie.
Tommel opp for Eika-vikarpool
Valle Sparebank er med i Eika Gruppen, og BankShift kunne tidligere i år omtale at Eika vurderer å lage et eget «internt vikarbyrå» for å kunne steppe inn for deler av medlemsbankenes økonomifunksjon midlertidig, i forbindelse med sykdom og uventet fravær.
– Hvis Eika etablerer et internt vikarbyrå, tenker jeg det vil være veldig gunstig. Da kan man også sitte et annet sted og jobbe for kundesenteret vårt. Vi må selvfølgelig ha vanntette skott mellom bankene, men det tror jeg Eika vil finne gode løsninger for, sier Slettedal.
Vikarhjelp
Hvis noe ekstraordinært skulle skje i sommer, har ikke Valle Sparebank per i dag mulighet til å hente inn ekstern hjelp fra andre, forteller Slettedal. Men de har i en årrekke hatt sommervikarer i kundesenterposisjoner, og denne sommeren er intet unntak.
– Det gir kjempegod avlastning og gjør det lettere å legge feriekabalen. De siste årene har vi vært heldige med lokale økonomistudenter som er veldig dyktige og interesserte i vår bransje.
Valle Sparebank har ikke utlyst vikariatene bredt i år da banken har noen som blir med fra tidligere år.
– Men hadde vi gjort det, er jeg sikker på at vi hadde fått mange henvendelser fra økonomistudenter som ønsker sommerjobb. Det er mange som uoppfordret har spurt, og det er alltid kjedelig å ikke kunne hjelpe dem – en sommerjobb i bank er godt å ha på CVen for studentene.