VEKSTAMBISJONER

Nordea: Vil gi Danske Bank-kundene en bedre bankopplevelse

Administrerende direktør i Nordea Norge, Snorre Storset, ser gode vekstmuligheter for banken i Norge i 2024, og ser frem til å ta i mot kundene fra Danske Bank.

Administrerende direktør i Nordea Norge, Snorre Storset.
Publisert Sist oppdatert

Nordea-konsernet leverer noe lavere resultat i fjerde kvartal sammenlignet med kvartalet i 2022. Det gjelder også resultatet den norske filialen bidrar med, når man ser på regnskapet i euro. Ser man på regnskapet i norske kroner, har Nordea Norge god vekst.

– 2023 har vært et år der vi så god utvikling i Norge. Det totale utlånet vokste med 3,3 prosent over de siste 12 månedene, og særlig på bedriftsmarkedet har vi hatt god vekst, sier administrerende direktør Snorre Storset i Nordea Norge til Bankshift.

Vekst i bedrift

I konsernrapporten for Nordea blir Norge trukket frem som en drivende kraft av veksten i bedriftsmarkedet.

– Vi har hatt vekst i kvartal etter kvartal på bedriftsmarkedet. Det har vi klart gjennom å være nære kundene, ha stabile, gode team over tid som kjenner kundene godt. Vi tar markedsandeler og ser at det går godt i flere deler av norsk næringsliv, sier Storset.

Han peker på sjømat og reiseliv som to gode segmenter i bedriftsporteføljen hos Nordea, mens det som har med eiendom å gjøre, har gått noe roligere.

Universal-muligheter

Fremover forventer Nordea at det vil bli tøffere for husholdningene, ettersom at effektene av den siste rentehevingen ennå ikke er slått ut i full blomst. Økonomene hos Nordea tror første rentenedgang kommer i september, og at det da vil se lysere ut for kundene på tampen av året.

– Det er denne usikkerheten vi ser hos kunder i både person- og bedriftsmarkedet. Men når det kommer usikkerhet, så er det dette med å ha et bredt spekter å spille på. Vi ser at særlig spareområdet blir enda viktigere når våre renteinntekter har mindre økning, og at vi da kan se en økning i provisjonsinntekter, slik at inntektene øker mer enn kostnadene, sier Storset.

Og det er dette han mener er så fint med å være en universalbank. I Nordea ser man ikke utfordringer når for eksempel boligmarkedet sliter.

– Det er muligheter, ikke utfordringer. Som en universalbank jobber vi med et bredt spekter av produkter, og da hjelper vi kunden med det som er relevant. I fjerde kvartal var det mer interesse for sparing, mens det i andre perioder er mer interesse for utlån. Det betyr at vi bruker mer kapasitet på det kundene ønsker.

– Det er det fine med å være en universalbank, der vi kan jobbe med å møte behovene til kunden til enhver tid, sier Storset.

Nå ser den administrerende direktøren frem til å rette fokuset fremover på 2024, et år han har stor optimisme for.

– Nordea står sterkt rustet for året som kommer med sterk kapitalsituasjon. Vi ser med optimisme for både å øke kundetilfredsheten og vokse forretningen, sier han.

Oppkjøpet av Danske Bank-porteføljen

Og en av punktene på agendaen for Nordea Norge i 2024 er å ta over privatkundeporteføljen til Danske Bank. Overtagelsen skal etter planen skje på tampen av året, og foreløpig kommunisert størrelse, fra tampen av 2022, tilsa at portføljen besto av omtrent 285.000 kunder.

– Vi skal ha fokus på å ta i mot kundene fra Danske Bank på en god måte og vi skal gi de kundene som på overtagelsestidspunktet er i Danske Bank, en god opplevelse, og kanskje til og med en enda bedre bankopplevelse, sier Storset.

Avtalen mellom Nordea og Danske Bank går ut på at Nordea betaler for antall kundeforhold ved overtagelsestidspunkt. Så på spørsmål om Nordea er fornøyde med den aggressive markedsføringen Danske Bank gjør mot privatkunde-segmentet om dagen, er Storset klar på hva banken ønsker seg.

– Vi ønsker naturligvis at det er så mange kunder som mulig når vi tar over, så det er bare positivt fra vårt perspektiv. Det er Danske Bank som skal ta hånd om kundene helt frem til de flyttes over på slutten av året, sier Storset.

Og selv om oppkjøpet av Danske Bank-porteføljen skal ha fokus, kan ikke Storset love at det blir det eneste oppkjøpet i 2024.

– Vi er alltid åpne for å se på mindre oppkjøp som kan styrke oss, men i året som kommer er fokuset på Danske Bank-kundene som kommer inn. Men samtidig så er det ikke noe som utelukker at vi ser på muligheter, sier han.