RÅDGIVNING
Ny autorisasjon for usikret kreditt: – Viktig å forstå sammenhengen mellom økonomi og psykisk helse
Administrerende direktør i Finaut, Siv Seglem, håper flere forbrukslånsbanker nå vil benytte seg av ordningen, som har vært planlagt siden 2023.
Finansnæringens autorisasjonsordninger (Finaut) har etablert en ny autorisasjonsordning – for usikret kreditt.
– Vår visjon er å sikre trygg rådgivning. Det finnes enkelte rådgivere som kun jobber med usikret kreditt, og vi ønsket derfor en mer tilpasset autorisasjonsordning for dem, sier administrerende direktør i Finaut, Siv Seglem, om den nye ordningen.
– En viktig bakgrunn for etableringen er den nye finansavtaleloven, som stiller egne krav til behandling av usikret kreditt, legger Seglem til.
Finaut er en paraplyorganisasjon for finansnæringens autorisasjons- og godkjenningsordninger, og Seglem kan dele at arbeidet med den nye autorisasjonen ble påbegynt i 2023. Nå håper hun at flere vil bli autorisert i usikret kreditt.
– Det hadde vært ønskelig med flere selvstendige forbrukslånsbanker i ordningen. Vi regner med at mange av dem ser verdien av dette, og blir med når autorisasjonsordningen nå er på plass, sier hun.
Kunnskapsgap
Autorisasjonen er innført for å sikre at kunder som søker hjelp med forbrukslån og kredittkort mottar kvalifisert og etisk forsvarlig rådgivning, og innebærer at rådgivere må dokumentere sin kompetanse og følge strenge etiske retningslinjer.
– En av de største utfordringene er avviket mellom kundenes forventninger om kreditt, og kunnskapen til dem som jobber med kreditt, forteller Seglem. Hun sier at det er avgjørende å forstå hvilket ansvar man påtar seg ved å ta opp usikret kreditt.
– Markedsføringen av slike produkter kan ofte være offensiv, og derfor må det sikres at rådgivningen er tydelig, slik at kunden både forstår hele bildet og kan vurdere om dette faktisk passer for deres situasjon, slår hun fast.
Økonomi og psykisk helse
BankShift har tidligere omtalt hvordan dyrtiden gjør at folk tar opp mer lån – lån som de kanskje egentlig ikke burde ta opp
– Det at folk har dårlig råd, gjør at det blir flere henvendelser om forbrukslån, renter og rentespørsmål, har administrerende direktør i Finansklagenemnda, Jørn Ingebrigtsen, uttalt til BankShift.
I 2023 ble det i Finansklagenemnda mottatt 453 klagesaker knyttet til låneopptak, noe som er en økning på hele 131 prosent siden 2019.
Når det gjelder denne typen klagesaker, forteller Ingebrigtsen at det ofte dreier seg om at forbrukeren mener at banken ikke har foretatt en god nok kredittvurdering i forkant av et låneopptak og burde ha frarådet dette.
– Når samfunnet endrer seg, må også kompetansebehovene tilpasses. Dette gjelder spesielt i dyrtid, hvor det er viktig å forstå sammenhengen mellom økonomi og psykisk helse, sier Seglem.
Hun legger til at en kunde for eksempel kan ønske seg et lån, men at det ikke alltid er det smarteste valget.
– Autorisasjonsordningen bidrar til å sikre nødvendig kompetanse og gir rådgiverne kunnskapspåfyll, som er helt avgjørende for å ha gode samtaler med kunder om personlig økonomi, forteller hun.
Det er derfor viktig å tydeliggjøre betydningen av å snakke med en kvalifisert rådgiver, mener hun, og tenker seg at en informasjonskampanje kunne vært et godt virkemiddel for å øke bevisstheten rundt dette.
Yrkesstolthet
Martin Berge Laukøy, gjeldsrådgiver og prosjektleder i DNB, er blant de første som er autorisert under den nye ordningen. Han peker på hvordan dette kan påvirke yrket positivt:
– Autorisasjonen gir meg en formell anerkjennelse av mine ferdigheter og sikrer at jeg er oppdatert på gjeldende regelverk og beste praksis. Dette styrker min troverdighet som rådgiver og gir kundene trygghet i at de får kvalifisert rådgivning, sier Laukøy.
Seglem stemmer i:
– Det er krevende å bli autorisert, så den enkelte må virkelig ønske å jobbe med det. Ordningen stiller klare krav til yrkesrollen og gir et kvalitetsstempel også til de som allerede har høy kompetanse, forteller hun.
Hun legger til at det i tillegg gir rådgiverne mulighet til å bygge videre på karrieren ved å ta andre autorisasjoner.
– Mange har fått god intern opplæring, men dette tilfører en ny dimensjon og øker anerkjennelsen av yrket, sier hun.
God skikk
– Noen kritikere hevder at bransjen selv burde gjort mer tidligere for å sikre kvalifisert rådgivning. Hvordan vil du svare på dette?
– Det er en rimelig innvending at bransjen kunne gjort mer tidligere, sier Seglem.
– Samtidig er det slik at de fleste rådgivere i vår sfære allerede er autorisert for sikret og usikret kreditt. Det har imidlertid blitt strengere regelverk for å arbeide med usikret kreditt, og vi ser at antallet norske tilbydere av slike produkter har gått ned, sier Seglem.
Hun forteller at ordningen ikke bare handler om å bli autorisert, men også om å dokumentere jevnlige oppdateringer og opprettholde kunnskap.
– Autoriserte skal etterleve bransjenormen God skikk, og eventuelle brudd på God Skikk kan for eksempel føre til tap av autorisasjon.