FINTECH
Rivstart for svenske Qliro: – Det spennende med Norge er jo at det nesten ikke har vært noen konkurranse
– Vi signerte vår første norske kunde i forrige uke. Denne uken fikk vi vår tredje, så det begynner å nærme seg et årsbudsjett på et par måneder, sier norgessjefen Jens Koldenhof Rygg fornøyd.
Timingen på de første norske kontraktene er så perfekt at de nesten fremstår som planlagte. De kommer nemlig samtidig som den utpekte hovedkonkurrenten fortalte mer om sin satsing.
I forrige uke så nemlig det nye selskapet Kustom dagens lys. Det er resultatet av at Klarna tidligere i år solgte Klarna Checkout til et konsortium av svenske entreprenører, som fra nå av får oppgaven med å forsvare posisjonen som Nordens største checkout-løsning.
– At Klarna har vært størst og best i mange år, betyr ikke at den posisjonen varer for evig, særlig ikke med nye eiere, sier norgessjef Jens Koldenhof Rygg i Qliro til BankShift.
«Vanvittig fin mulighet»
Rygg, som selv har bakgrunn fra Klarna, er tydelig på at han har tatt jobben som norgessjef i Qliro for å utfordre kongen på haugen i markedet og at tidspunktet er perfekt.
–
Samtidig som den utpekte konkurrenten forteller
må jo signere nye avtaler med Kustom og har bare et par måneder på seg på å forsikre seg om at alt er som før. Det er en vanvittig fin mulighet for oss og andre konkurrenter å kunne kapre kunder som er usikre eller ikke tror på konseptet lenger, sier Rygg uten å gå inn om ferske Qliro-signeringene er tidligere Klarna-kunder.
– Men da må man ha «boots on the ground», fortsetter Rygg.
Må finne større kontor
Det er noe han har skaffet seg. Rygg begynte jobben med å etablere Qliro på det norske markedet så sent som 1. august. Han har allerede ansatt fire kolleger, og har nettopp fått grønt lys til å utvide staben enda mer.
Dermed må han også ut på jakt etter et større kontorlokale allerede etter et par måneder.
– Det kan nok bli vanskelig å finne noe som er like bra som dette, sier Rygg der han står sammen med kollegene sine i et lyst hjørnekontor med utsikt over den nye høyblokken i tre i Nydalen i Oslo.
Muligheten til å snappe kunder fra den store, nygamle konkurrenten er ikke den eneste årsaken til at det har skjedd mye på kort tid.
Store endringer
En annen er at Qliro nå i høst har lansert en ny versjon av sin checkout-løsning, selvsikkert døpt til Checkout 0.0 for å markere at den er noe mer enn bare en oppdatert utgave av den gamle.
Det er mye som er endret både over og under panseret. Rygg forteller at man blant annet har smartere kundeidentifisering i checkouten uten at man ber om personnummer, noe som bidrar til å fjerene friksjon.
– Den viktigste endringen er at vi har bygget kassen helt fra bunnen, noe som har gjort at den presterer enda bedre, gir høyere konvertering og har blitt mer fleksibel å integrere mot (som feks med Shopify eller Ingrid) , sier til Qliro-sjefen.
Utlovet «konverteringsgaranti»
Qliro er så sikre på at endringene som er gjort er så gode at de kom med et tilbud utover det vanlige til nettbutikker som vil teste ut Checkout 0.0. Qliro lover å betale en «konverteringsgaranti» på én million kroner hvis selskapets checkout ikke konverterer bedre en nettbutikkens eksisterende checkout-løsning i løpet av den fire måneder lange testperioden nå i høst.
For å kunne delta må nettbutikken omsette for minst 10 millioner kroner i måneden og gjennomføre en skikkelig A/B-testing i minst én måned.
– Jeg måtte faktisk blunke et par ganger da jeg fikk høre om garantien første gang internt, men så fikk vi data på hvordan den konverterte. Nå begynner jeg faktisk å tro at vi kanskje ikke kommer til å betale ut noe penger, sier Rygg.
Solgte forbrukslånene
Satsingen mener han er typisk for det Qliro har blitt til etter at den nåværende sjefen Christoffer Rutgersson tok over i oktober 2022. Han har rendyrket selskapet til å handle om én ting – checkout-produktet med tilhørende tjenester.
Forbrukslånsvirksomheten måtte bort. De siste restene forsvant nå i sommer da Qliro solgte en portefølje på 700 millioner svenske kroner til Morrow Bank.
Oppryddingen har gitt resultater. I 2022 omsatte Qliro for 493 millioner kroner og fikk et underskudd på 94 millioner. I fjor hadde omsetningen økt til 557 millioner, mens resultatet endte med et overskudd på 4 millioner.
– Det er blitt skapt en kultur der vi tør å legge hodet på blokka og si at vår checkout er den som konverterer best i bransjen i dag, sier Rygg.
– Men man må tenke nytt på den måten, om man skal klare å bli Europas foretrukne betalingsleverandør. Den ekstremt uredde approachen hos Rutgersson og alle andre i Qliro var det som tiltrakk meg mest da jeg søkte på jobben, sier han.
Ser ikke Dintero som konkurrent
– Du nevner selv at andre konkurrenter tenker de sammen tankene som dere. Hvilke ser du som de fremste konkurrentene i Norge? Walley, Svea, Adyen, Dintero?
– Det spennende med Norge er jo at det nesten ikke har vært noen konkurranse. Klarna har dominert fullstendig på en annen måte enn i Sverige der det har vært flere aktører. Med det sagt tror jeg Walley og Svea nok blir større konkurrenter til oss i Sverige enn i Norge, sier Rygg og fortsetter:
– Dintero ser jeg mer som en potensiell samarbeidspartner enn en konkurrent. De har jo ikke noen egen løsning for utsatt betaling, så det er jo ikke noe som hindrer at vi kan samarbeide om en kunde som vi begge har lyst på. De jobber også mot noen vertikaler som vi ikke er interessert i i det hele tatt.
Derimot løfter han frem sin tidligere arbeidsgiver Avarda, som mer av en konkurrent. Selskapet lager en checkout som er en ren white label-løsning. Prestisjekunden er nettbutikken Boozt.com som valgt å bytte ut Klarna med Avarda for et par år siden.
– Klarnas checkout og Avarda representerer på mange måter ytterpunktene innen betalingbransjen. Qliro befinner seg et sted midt i mellom. Det tror jeg er det beste stedet å være, sier Rygg.