KOMMUNENES BANKER
Slik går en av landets største kommuner frem når de skal bytte bank
Etter åtte år med Danske Bank er en av landets største kommuner klare for å skifte beite. Virksomhetsleder for økonomi forklarer hvordan kommunen går frem i valget av ny hovedbank.
Asker kommune er en av Norges tyve største kommuner og er nå er midt i prosessen med å finne en ny hovedbankforbindelse. Den nåværende avtalen med Danske Bank, som har vært i kraft i åtte år, utløper i mai 2025.
Inger-Lise Gjesdal, virksomhetsleder for økonomi i Asker kommune, forklarer at det er viktig for kommunen å være ute i god tid for å sikre en smidig overgang til ny bankløsning, spesielt med tanke på implementering mot regnskapssystemer og andre kritiske løsninger.
Hun forteller hvordan konkurransegrunnlaget for den nye bankavtalen er utarbeidet. Der vekter i hovedsak pris og kvalitet likt, men det finnes også en del underkriterier.
– Det store arbeidet er med konkurransegrunnlaget. Nå er dette klart og det gjenstår å se hvem som leverer best tilbud, sier Gjesdal.
Ønsker bank med lokalt kontor
Det kan være trøblete for NAV sine ansatte når kommunen velger en større bank som hovedbankforbindelse over en bank med lokal tilstedeværelse. BankShift har skrevet om NAV-ansatte som må reise til nærmeste bankkontor for å åpne kontoer for flyktningene som kommunen skal bosette, og hvis nærmeste bankkontor ligger i en annen by, kan dette noen ganger ta svært lang tid.
Gjesdal forteller at Asker kommune, i motsetning til Drammen kommune, har reisevei i tankene når de velger ny hovedbankforbindelse. Hun sier at kommunen forsøker å bruke banker med mulighet for å legitimere seg i nærheten av Asker, da noen banker krever legitimering kun i Oslo.
– Det er i utgangspunktet flyktningen selv som velger hvilken bank de ønsker å starte kundeforhold i. Dette er ikke regulert i kommunens bankanbud, men er en privatsak, påpeker Gjesdal.
Til tross for dette, er det flere banker som ser på det som kommunens hovedbank sin oppgave å opprette kontoer til flyktninger. Det omtalte NRK i mai.
Asker kommune har vedtatt å bosette 255 flyktninger i 2024.
Brukervennlighet vektes tyngst
Gjesdal forklarer at det i hovedsak er avgjørende å finne en bank som tilbyr fleksible og brukervennlige tekniske løsninger. Disse vurderes ut fra flere underkriterier, hvor funksjonalitet og brukervennlighet av nettbankløsninger vektes tyngst med 40 prosent. Andre viktige faktorer er fleksibilitet i nettbankstyring, søkefunksjonalitet, back-up-løsninger for utbetalinger, og administrasjonsløsninger for bankkort.
Bankens forståelse av kommunens spesifikke behov og utfordringer, er også avgjørende for hvem valget faller på.
– Vi er opptatt av at banken vi ender med, har god kunnskap om kommuners behov og muligheter. Vi forvalter kontoer for flere som er på NAV, og vi er opptatt av at det er god forvaltning her av brukernes økonomi, legger Gjesdal til.
Satser på KI
Under servicekriteriet er det lagt spesiell vekt på bankens evne til å tilby skreddersydde tjenester som dekker kommunens behov for tallgrunnlag og analyser. Kunstig intelligens (KI), digitalisering og automatisering vurderes dermed som strategiske satsingsområder for Asker, forteller Gjesdal.
– Vi ser etter en bank som ikke bare kan håndtere dagens utfordringer, men som også kan bidra til å drive innovasjon og forbedring gjennom bruk av KI, digitalisering og tiltak mot cybersikkerhet og svindel, forklarer hun.
LES OGSÅ: