STRATEGI

Disse banktjenestene er på vei inn i Storebrands Kron

Med Kron fusjonert inn i Storebrand Bank, ser banken nøye på hvordan de skal få synergier ut av en suksessrik spare-app og mindre velfungerende mobilbank.

Konserndirektør personmarked Camilla Leikvoll i Storebrand Bank. Her fra et juledekorert kontort på Lysaker.
Publisert Sist oppdatert

For drøyt to år siden kjøpte Storebrand Bank opp spareappen Kron. Tankegangen til Kron-laget var å lage en enkel app som skulle få folk til å spare månedlig i fond. En lavterskel spareapp, som raskt fikk oppmerksomhet. 

For to uker siden ble Kron integrert i Storebrand Bank, og konserndirektør på privatmarked Camilla Leikvoll i banken sier man skal opprettholde enkeltheten i appen, men røper at det vil kommer nye tjenester.

– Vi vet at kundene våre ikke er så fornøyde med de digitale løsningene vi har i dag, så Kron er en kjempemulighet for oss. I dag kjøper vi pakkeløsninger fra SDC, men ser at det ikke helt treffer for våre kunder, sier Leikvoll til BankShift.

Det kom tydelig frem i Cicero Consultings store mobilbanktest tidligere i høst. Storebrands mobilbank på 14. plass av 16 og fikk omdømmet «Storebrands mobilbank oppleves lite brukervennlig, og har forbedringspotensial når det kommer til design og funksjonalitet.»   

Tillegg til dagens mobilbank 

Leikvoll påpeker at det er muligheter å kjøpe løsninger som legges på dagens kjernebanksystem og at Storebrand Bank er fornøyde med SDC som leverandør. Men banksjefen ser for seg å bruke Kron-appen til å engasjere bank-kundene i Storebrand.

– Som digitalbank er det viktig å ha gode digitale flater. Derfor er det utrolig spennende å se hvordan vi får tatt ut synergier. Vi skal ikke erstatte dagens mobilbank på kort eller mellomlang sikt. Men basert på kundeinnsikt og kundeønsker og behov så vil vi lansere bankfunksjonalitet i Kron-appen, sier Leikvoll.

I førsteomgang forteller Storebrand Bank at det er snakk om eksempel en høyrentekonto og diverse sparefunksjonalitet, mens det på lengre sikt er snakk om oversikt over lån og andre verdier.

– Vi kommer til å fortsette å forbedre dagens mobilbank med fokus på forenkling og effektivitet. Målet er at Kron skal gi kundene oversikt og kontroll mens mobilbanken skal gjøre det enkelt å få gjort de tingene man må få gjort om det er å betale en regning eller bestille et nytt kort, sier Leikvoll.

Må beholde enkeltheten

Samtidig er Leikvoll tydelig på at ikke alt skal dyttes inn i den eksisterende appen heller, Leikvoll sier de nå jobber med å finne ut av hvor mye, eller hvor lite, som skal inn i appen.

– Vi skal ikke kaste babyen ut med badevannet. Grunn nummer én for å gå inn i mobilbanken er å sjekke saldo. Det som er mer krevende og brukes sjeldent trenger vi kanskje ikke. Boliglån er også viktig, så vi tenker nå på hva vi kan gjøre rundt boliglån og boligutvikling, også gjennom spare-segmentet, sier hun.

Nye tjenester på vei inn

For Leikvoll sier at det er fristende å få inn flere ting, men da tror hun også at Storebrand vil tape det de vinner på Kron-appen. Hun ser på det som viktig å opprettholde enkeltheten, ettersom at den har skapt så stort engasjement tidlig. Men, Storebrand Bank-sjefen kan røpe et par ting som er rundt hjørnet.

– Først vil vi få inn ordreformidling. I dag har vi kun aktiv forvaltning gjennom Kron-appen, så rett over nyttår lanserer vi ordreformidling. Det å kunne kjøpe et enkelt fond uten å ha en hel pakke. Så er lansering nummer to, pensjon. Det er et område vi jobber med å få inn i appen nå, sier Leikvoll.

I tillegg gjøres det flere mindre vurderinger, som blant annet å legge inn dark mode, som Storebrand Bank har sett at 50 prosent av kundene har tatt i bruk etter lanseringen. 

Ekstremvekst

Kron har også vokst voldsomt i 2024. I helgen, 9. desember passerte Kron 100.000 brukere for første gang. Kapital under forvaltning har også passert 24 milliarder kroner, nesten en dobling det siste året.

– Vi var veldig imponert over veksttakten da vi kjøpte Kron, men den har bare eskalert som en del av Storebrand. Vi har virkelig tatt ut potensialet i produktet, så det er utrolig gøy, sier Leikvoll.

Kron kom også på førsteplass på spare- og investeringstjenester i EPSI-kåringen for 2024, noe Leikvoll var veldig spent på, ettersom appen nå har vært i Storebrands eierskap i to år.

– Jeg var spent i fjor, men kanskje enda mer spent i år. Da jeg så vi fortsatt hadde førsteplassen var det en svært god dag, sier hun.

Bransjen har skapt et «ovenfra og ned» syn

For å øke kjennskapen til appen, få flere kunder og enda mer kapital under forvaltning, mener Leikvoll at Storebrand bare må fortsette med det Kron allerede har gjort. I det arbeidet er kommunikasjon et av de viktigste punktene.

– Vi har jobbet med hvordan Kron fyller ut Storebrands helhetlige tilbud og valgt å sette det sentralt fordi vi ser at appen skaper engasjement og tilfredshet, noe der vi på bank og forsikring ligger litt bak konkurrentene. Relevant og proaktiv kommunikasjon er viktig. Jeg tror finansbransjen har en tendens til å overkomplisere mye. Mange opplever nok bransjen litt vanskelig, litt ovenfra og ned. Det tror jeg bransjen selv har vært med på å skape, sier Leikvoll.

Derfor skal man fortsette å dyrke enkeltheten til Kron-appen, slik at kundene både forstår og har en følelse av at de klarer å følge med. Derfor kjører man derfor pop-ups hvis det skjer noe i markedet, ukentlige oppdateringer og quiz for brukerne, aktiviteter som ifølge Leikvoll er veldig populære.

Fornøyd med likere konkurransekrav

Kron-appen er ikke det eneste som åpner muligheter for Storebrand Bank. Leikvoll mener de nye kapitalreglene, som regjeringen nylig kom ut med, i tillegg til tidligere kommuniserte CRR3-regler, også vi få store betydning.

– Hele bransjen ønsket seg vel å kvitte seg med kravene rundt utlån. Vi driver jo håndverket og kan gjøre risikovurderinger. Å senke egenkapitalkravet skaper hvert fall mer fleksibilitet. Med nye kapitalvekter fra CRR3 vil Storebrand kunne konkurrere på likere vilkår mot de store bankene, som vi gjerne konkurrerer mot, så vi er positive til dette, sier Leikvoll.