PRIVATMARKED

Har snudd fall i utlånsveksten: – Vi har fokusert mer på prestasjonskultur

I fjor dabbet utlånsveksten i personmarkedet til Sparebanken Vest av – nå har banken snudd trenden blant annet ved hjelp av prestasjonskultur og ansvarliggjøring.

Konserndirektør for personmarked sør i Sparebanken Vest, Simen Løland Aarskog.
Publisert

Sparebanken Vest har et mål om en 12 måneders utlånsvekst på 4 prosent i personmarkedet uten Bulder. Frem til i fjor sommer lå banken over målet, men så begynte pilene å peke nedover. Ved utgangen av første kvartal i år var banken på sitt laveste med en utlånsvekst på 12 måneder i personmarkedet med 1,7 prosent. I andre kvartal var utlånsveksten på 12 måneder kommet opp på 2,4 prosent.

Konserndirektør for personmarked sør i Sparebanken Vest, Simen Løland Aarskog, forklarer at trenden nå er snudd og at banken hadde en utlånsvekst isolert i andre kvartal på 1,9 prosent i personmarkedet uten Bulder.

– Det var hovedsakelig andre halvår i fjor at det var litt rufsete. Nå tar vi markedsandeler overalt der vi er til stede og nå ligger vi an til å være oppe på målet for utlånsvekst ved utgangen av året, sier Løland Aarskog.

– Hva har endret seg?

– Vi har fokusert mer på prestasjonskultur. Alle i Sparebanken Vest skal ha påvirkning på arbeidshverdagen sin og de skal kunne drive banken som om de eier den selv. Vi har også fokusert på ansvarliggjøring og at de ansatte i banken når målene som er satt. Hvis vi er enige om noe og møtes etter fire uker og lite har skjedd, så er det rart for begge parter. Vi skal naturligvis gi rådgiverne gode verktøy og forutsetninger for å kunne lykkes, men jobben må ivaretas av den enkelte. I Sparebanken Vest har vi ikke plass til folk på tribunen, alle må ned på banen og spille med kapteintrøyen på. Nå har vi et veldig sterkt rådgiverkorps som ønsker å prestere for nye og eksisterende kunder, og skape gode kundeopplevelser hver eneste dag. Det gir resultater, svarer Løland Aarskog. 

Ett av grepene banken har gjort er å ansette tre plassjefer i deltidsstillinger fordelt langs Vestlandet. Sparebanken Vest er den sparebanken i Norge med lavest kostnadsprosent. I andre kvartal i år leverte de en kostnadsprosent på 24,2 prosent. Alle andre sparebanker ligger over 30 prosent.

– Kan man risikere å spare seg til fant?

– Det kan man, men det er en balanse som vi følger nøye med på og har god kontroll på, sier Løland Aarskog.

Referanser er beste inngang

Løland Aarskog forklarer at banken jobber etter fire prinsipper for å tiltrekke seg og bevare kunder. Personlig rådgivning, samfunnsbidrag, kundeutbytte og gode digitale løsninger.

– Vi når målet vårt når en kunde føler at de har fått den økonomiske rådgivningen de har behov for uten at noen prakker på dem ting de ikke trenger. Målet er at de skal føle seg godt ivaretatt av oss og da er sjansen større for at de er gode ambassadører og anbefaler Sparebanken Vest til familie og venner. Vi spør også kunder etter et godt møte om de kjenner noen som kunne ha behov for en økonomisk gjennomgang. Da får vi ofte et navn eller to som vi ringer til og sier at Ola Nordmann nevnte at du er på utkikk etter økonomisk rådgivning. Referanser er beste inngang og det er lettere å ta kontakt med folk når en annen kunde har gått god for oss sier Løland Aarskog.

Han forklarer at det er mange situasjoner der folk har behov for god rådgiving, alt fra fødsler og boligkjøp, til skilsmisser og dødsfall.

– Alle livssituasjoner er en mulighet til å gi folk god kunderådgivning, poengterer Løland Aarskog.

De rette folkene på bussen

Et annet fokus som Sparebanken Vest har er å ha de riktige ansatte.

– Hva er en riktig ansatt?

– Det er en som har riktig holdning, er kundeorientert og som vil være med å skape gode resultater. For meg er dette viktigere enn om du har bachelor eller master utdanning. Vi har mye god kompetanse i Sparebanken Vest og kan lære opp folk til å mestre arbeidsoppgavene. Gode holdninger er mye mer krevende å lære folk, svarer Løland Aarskog.

For å ta vare på kulturen i Sparebanken Vest er de forsiktige med hvor mange de ansetter.

– Noen banker ansetter gjerne 10 rådgivere i slengen hvis de skal vokse. For å få de riktige folkene på bussen, så ansetter vi gjerne en eller to personer om gangen. Det gjør det lettere å integrere dem i vår kultur enn hvis det kom mange, sier Løland Aarskog.