BETALING
Nets avviser «ondsinnet påvirkning» etter stortsilt betalingstrøbbel
Det var interne forhold som førte til vidstrakt betalingstrøbbel i butikker på tvers av landegrenser i helgen, fastslår Nets, men vet ikke helt hva.

Betalingsleverandøren Nets ble lørdag kveld rammet av et driftsproblem på det såkalte mainframe-systemet, som håndterer betalinger på tvers av Norden. Dette førte til at det ikke var mulig å behandle kortbetalinger store deler av kvelden, verken i fysiske butikker eller på nett.
Nets vet fortsatt ikke hva som forårsaken problemt, får BankShift opplyst av Nets' talsperson Søren Winge mandag formiddag.
«Vi jobber fortsatt med en grundig rapport, men det var et internt issue som var årsaken», skriver han i en knapp kommentar til BankShift.
I en pressemelding utdyper selskapet: «Nets fortsetter arbeidet med å identifisere og undersøke den underliggende åresaken til hendelsen for å avklare hvilke tiltak som kan være nødvendige for ytterligere å styrke den systemmessige robustheten i ekstraordinære situasjoner som denne».
Selskapet kan imidlertid konkludere med at driftsproblemet ikke var forårsaket av «ekstern ondsinnet påvirkning», som for eksempel et DDoS-angrep, understreker Winge i eposten.
– Vi beklager ulempene dette har medført for både butikker og kortinnehavere, og vi fortsetter arbeidet med å sikre stabil drift, og vil vurdere ytterligere relevante tiltak basert på hendelsen når vår analyse er klar, sier Lars Erik Tellmann, landssjef for Nets i Norge, i en pressemelding.
Hendelsen påvirket først og fremst butikker og kortinnehavere i de skandinaviske landene, men også i andre steder i Europa medførte dette betalingsproblemer. Driften ble normalisert rundt kl. 22 lørdag kveld.
Nets påpeker at mange butikker har offline-modus på sine terminaler, noe som gjorde dem i stand til å motta og senere videresende betalingstransaksjoner til kortutsteder via Nets.