MARKEDSFØRING

Svindlere bruker bankmarkedsføring på Facebook: – Vi er bevisst problemstillingen

Å trekke markedsføringen fra plattformer som Facebook og Instagram er ikke vurdert av norske banker BankShift har vært i kontakt med, men svindelmetoder på plattformene er et kjent problem.

Kommunikasjonsdirektør i banken, Øyvind Knoph Askeland.
Kommunikasjonsdirektør i banken, Øyvind Knoph Askeland.
Publisert

Forrige uke skrev VG at Posten velger å fjerne sin markedsføring på Facebook nå før jul. Grunnen er at selskapet ikke får fjernet falske brukere og poster som markedsfører seg på plattformen som Posten, selv om selskapet tar kontakt med Meta.

BankShift har pratet med flere aktører i finansbransjen om problematikken, som ikke virker å være like utsatt som Posten - men selv opplever problematikken. 

I Sparebank 1 SR-Bank har man ikke opplevd lignende på Meta sine plattformer, når man får kontakt med riktig person.

– Vi er bevisst problemstillingen og har stort fokus på å avdekke og forhindre svindel. For Meta sine plattformer har vi ikke opplevd dette som et stort problem, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Knoph Askeland i SR-Bank til BankShift.

Han forteller at når det har oppsatt situasjoner på Meta sine plattformer, og banken vet hvem i Meta som skal kontaktes, at situasjonene har blitt løst raskt.

Askeland sier videre at SR-Bank alltid vurderer kanalene som benyttes og følger med på debattene rundt plattformene, men at man i SR-Bank anser Meta som mer enn en annonseplattform.

– For oss er det en nyttig og effektiv kanal til å nå ut med relevante budskap. Det kan for eksempel være informasjon og opplæring rundt aktuelle svindelmetoder kundene våre kan bli utsatt for, sier Askeland.

«Tyner lovreguleringen»

Likevel er det ting han peker på hos Meta, som SR-Bank skulle ønske var bedre.

– Den største utfordringen går på hvordan Meta tyner lovreguleringer, som vi er motstandere av. Likevel mener vi fortsatt at kanalene er en god arena for å lære opp og informere kunder om viktigere ting enn kun markedsføring av produkter og tjenester. Vi er veldig bevisste på at vi bruker minst mulig data når vi markedsfører på Meta sine plattformer, sier Askeland.

– Han man blitt avhengig av å markedsføre seg på Meta-plattformer, og er det uheldig?

– For vår del har vi ikke det. Vi bruker en rekke kanaler som en del av vår mediemiks, sier Askeland.

Kjenner seg igjen i Posten

Markedssjefen i DNB forteller at selv om man ikke merker det like tøft som Posten, så kjenner man seg igjen i problematikken.

– Vi ønsker å være til stede i de kanalene våre kunder er, og det inkluderer også flere sosiale medie-kanaler. Samtidig kjenner vi oss igjen i problemet Posten beskriver, og deler deres bekymring, sier Aina Lemoen Lunde i DNB til BankShift.

Hun mener problemet med svindel i markedsføringen er noe man burde takle samlet.

– Vi jobber med disse problemstillingene gjennom vår bransjeforening, ANFO, da vi opplever at dette er en utfordring de fleste norske annonsører møter, og som vi bør adressere samlet, sier Lunde.

ANFO er en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere.

Vurderer fortløpende

Også hos Nordea i Norge har man lagt merke til svindelproblematikken. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen sier til BankShift at Nordea fortløpende vurderer bruk av diverse kanaler i sin markedsføring, der svindelproblematikken er en del av vurderingen.

– Vi ser alvorlig på alle forsøk på svindel og har stort fokus på å forhindre dette. Sosiale medier er blant kanalene hvor svindlere opererer og hvor vi ser at metodene stadig utvikles, sier Steffensen. 

– Vi har informasjon som vi legger ut i våre kanaler for å informere og hjelpe slik at kundene unngår å rammes av dette, men det er en utfordring å nå ut til de som er mest utsatt, legger han til.

Steffensen mener og at hvilke kanaler som er mest utsatt, varierer.

– Vi ser at svindelmetodene har blitt mer utviklet og raffinerte. Vi jobber med Facebook og Instagram, men også flere andre kanaler på sosiale medier, og hvilke kanaler som er mest utsatt varierer. Vi vurderer bruk av kanalene til markedsføring fortløpende, sier Steffensen.