KAPITALFORVALTNING
Sparebanken Møre med milliardjafs i brennhett marked: – Ikke merket at konkurransesituasjonen har blitt enda større
Den uavhengige kapitalforvaltningsenheten til Sparebanken Møre har på ett år økt volumet med over 30 prosent og nådde målsetningen om 10 milliarder kroner lenge før tiden. Nå jekkes satsingen ytterligere opp, i takt med så å si samtlige konkurrenter.
Norske banker jakter nye inntekter, og kampen om nordmenns sparekroner har den seneste tiden blitt skrudd opp flere hakk. DNB har overtatt Carnegie, Sparebanken Norge rigger opp Borea, Nordea er på storoffensiv innen Private Banking, Nordnet satser nordisk, og i Sparebank 1-systemet intensiveres jakten på formuende kunder både i Nord-Norge, Østlandet, Sør-Norge, og ikke minst gjennom det SMN-dominerte Swedbank-samarbeidet SB1 Markets.
Puh. Likevel opplever en av de siste allianseuavhengige sparebankene i Norge, Sparebanken Møre, stor suksess med sitt eget kapitalforvaltningskonsept. Nå har banken passert 10 milliarder kroner under forvaltning, opp fra 7,6 milliarder kroner for ett år siden - tilsvarende en vekst på over 30 prosent.
– Flere banker har signalisert en ytterligere satsing innenfor formue-segmentet også i vår region. Vi er vant til tøff konkurranse, og har foreløpig ikke merket at konkurransesituasjonen har blitt enda større som følge av dette, sier Trond Moldskred, leder for kapitalforvaltning i Sparebanken Møre, til BankShift.
Ansetter flere
Målsetningen var å nå 10-milliardersgrensen innen året var omme eller litt utpå nyåret, men banken har opplevd en «klar økning» i antall kunder, både eksisterende og nye, som søker råd om hvordan de kan få best mulig avkastning på pengene sine fremover.
Suksessen på feltet har medført behov for utvidet kapasitet, og den 1. desember øker banken kapitalforvaltningsteamet med to rådgivere.
– Vi har ambisjoner om fortsatt vekst og ansetter nå flere kapitalrådgivere, og i tillegg har vi et nært samarbeid med alle våre gode kollegaer rundt omkring i fylket, sier Moldskred.
Han påpeker at banken historisk har hatt en sterk posisjon langs kysten på utlån, både innen person- og bedriftsmarkedet.
– Denne posisjonen har vi nå også klart å få innen formuesforvaltning - et resultat av 25 år med hard jobbing mot formuende kunder, god avkastning på våre porteføljer og nærhet til våre kunder.
Personlig oppfølging
Moldskred avviser at den kraftige veksten skyldes tilfeldigheter, og forteller at banken har lagt ned en målrettet innsats for å få det til. En nøkkel har vært tett samarbeid internt i banken, mener han.
– Sparebanken Møre har kontor i hele fylket og ved å jobbe i team med rådgivere innen person- og næringslivsmarkedet får vi en verdifull nærhet til kundene. Relasjonen med kundene er basert på tillit, kompetanse og lokal forankring, og vi skreddersyr planer for forvaltningen etter den enkelte sitt behov, sier Moldskred i en pressemelding.
BankShift har tidligere skrevet om digitalkonsepter som skårer høyere enn tradisjonelle aktører, både innen privat- og bedriftsmarked. Administrerende banksjef Trond Lars Nydal mener derimot at en kombinasjon av digitale løsninger og personlig oppfølging er vinneroppskriften.
Trendskrifte
Moldskred mener å se en sterkere trend der kundene ønsker å investere deler av kapitalen i aksjer eller rentemarked, og mener at miljøet i Sparebanken Møre kan være en god diskusjonspartner for flere kunder i regionen. Derfor tror han på fortsatt god vekst, men vil ikke tallfeste nye mål.
– Det er vanskelig å spå om fremtiden, men utsiktene for regionen er lovende. Sparebanken Møre er godt posisjonert i en av de mest kapitalsterke regionene i landet, og har ambisjoner om å fortsette den positive trenden innen formuesforvaltning, sier han til BankShift.