FORSIKRING
Etter 11 års behandling setter departementet en stopper for rabatt på forsikring for bankkunder
Å gi gunstig pris på forsikringspakker til kunder i distributørbankene er å anses som brudd på produktpakkeregelverket, slår Finansdepartementet fast.

I oktober 2014 fikk det som var Sparebank 1 Skadeforsikring (nå Fremtind Forsikring) et vedtak fra Finanstilsynet om å stanse markedsføring av fordelsprogrammer, eller såkalte produktpakker. Forsikringsselskapet klaget vedtaket til departementet. I dag har Finansdepartementet stadfestet tilsynets vedtak.
«Saken gir en nærmere avklaring på hvor grensen går for hva som lovlig kan tilbys. Finanstilsynet forventer av banker og forsikringsforetak gjennomgår sine produktpakker og innretter sine tilbud i samsvar med departementets vedtak,» heter det i en melding fra Finanstilsynet.
I en epost til BankShift skriver tilsynets seksjonsleder Jo Gjedrem at vedtaket fra departementet gir nærmere føringer for dokumentasjonskravene, og legger til at «det er derfor viktig at foretakene går gjennom sine produktpakker for å sikre at disse er i tråd med regelverket.»
Konkurranse
Bakgrunn for vedtaket kommer av at kunder i forsikringsselskapet, som også var kunder i en Sparebank 1-bank, mottok en rabatt på fem prosent ved kjøp av individuelle produkter fra forsikringsforetaket, noe som av Finanstilsynet omtales som «bankkunderabatt». Videre hadde forsikringsforetaket et helkundekonsept som ga kunder med minst tre forsikringer 10 prosent rabatt, og dersom en kunde har fem forsikringer og er kunde i en Sparebank 1-bank, kunne den få 25 prosent rabatt.

– Vi er opptatt av god konkurranse i markedet, og vi mener at rabattene vi tilbyr kundene våre ikke har en negativ konkurransemessig effekt. Vi opplever også at rabattene er i tråd med markedspraksis. Vi klaget derfor inn Finanstilsynets vedtak til Finansdepartementet, men fikk ikke medhold i klagen, sier konserndirektør privatmarked Stine Ørbeck Falck i Fremtind til BankShift.
Etter fusjonen av forsikringsselskapet til Fremtind, med inntreden av DNB som distributør, gjelder også rabatten på fem prosent for DNBs kunder, påpekes det i et av tilsynets brev.
Forbud mot produktpakker
Vedtaket til Finanstilsynet i 2014 gjaldt både rabatten på fem prosent, og på helkundekonseptet på inntil 25 prosent.
«Det er etter Finanstilsynets vurdering klart at en rabatt i denne størrelsesorden vil være å anse som et særlig gunstig vilkår, og at fordelsprogrammet dermed vil omfattes av utgangspunktet om forbud mot produktpakker Når det gjelder selskapets anførsel om at denne rabattordningen vanskelig kan sies å representere en slik konkurransebegrensning som lovbestemmelsen skal motvirke, vil Finanstilsynet bemerke at produktpakkeregelverket først og fremst skal motvirke innlåsing av kunder”, var blant annet det tilsynet skrev i sitt vedtak.
Nå, drøye 10 år senere, har Finansdepartementet valgt å opprettholde Finanstilsynets vedtak.
«Tatt i betraktning den lange tiden som har gått siden Finanstilsynets vedtak ble fattet, mener departementet likevel at foretaket må få rimelig tid til å tilpasse de aktuelle tilbudene. Tilpasningstiden må konkret vurderes av Finanstilsynet, men departementet antar at en tidsramme på om lag 6 måneder bør være tilstrekkelig til å gjøre nødvendige endringer», skriver Finansdepartementet i sitt vedtak.
«Gleder alle»
– Dette har vært en mangeårig sak som startet i 2014. Nå vil vi gjøre en vurdering av hvordan vi kan innrette oss disse ordningene, slik at vi er i tråd med lovverket etter tilsynets nye tolkning. Vi innretter oss etter Finanstilsynets frister, sier Ørbeck Falck.
– Selv om vedtaket konkret gjelder for Fremtind, er alle forsikringsforetak forpliktet til å innrette seg etter de juridiske fortolkninger som departementet gir uttrykk for i vedtaket, legger hun til.
Finanstilsynet har også vært ute med et forslag om å forby produktpakking og koblingssalg knyttet til lån- og banktjenester, der blant annet krav om lønnskonto for boliglån blir sett på. Både Norges Bank og Konkurransetilsynet støttet dette forslaget.
Departementets vedtak har ikke sammenheng med forslaget å begrense adgangen til produktpakking og koblingssalg av boliglånsavtale og kontoavtale, påpeker Finanstilsynet i en epost til BankShift, men legger til:
«Det er imidlertid de samme hensyn som gjør seg gjeldende; å fremme konkurranse og kundemobilitet.»