BETALING
Med Trumf Pay åpnes nye betalingsveier der Visa ikke får være med
Når Norgesgruppen lanserer en digital lommebok, er den et tydelig forsvar for norske betalingsalternativer, men den byr også på løsninger verden ikke har sett tidligere.

Denne uken ruller dagligvaregiganten Norgesgruppen ut sin nye digitale lommebok Trumf Pay. Den er tatt frem i tett samarbeid med BankAxept og Aera Payment & Identification, og byr på noen betalingsnyheter som stikker seg ut.
– Vi ønsker jo å få over flest mulig av våre kunder rimelige og enkle mobilløsninger samtidig som vi sikrer at kunden får sine Trumf-poeng sømløst og automatisk, sier Odd Birkenes, leder for verdiøkende tjenester i Norgesgruppen.
BankShift møter ham, daglig leder for Trumf, Kristin Bigseth, samt representanter for BankAxept og Aera for å få vite mer om betalingsnyhetene og hva de innebærer for den kommende betalingsbataljen.
Tilspisset betalingskamp
Det siste halvåret har kampen om hvordan vi skal betale til daglig, spisset seg kraftig.
► BankAxept og den norske handelsstanden har vært i heftig krangel med Visa om bruken av kombikort i butikkenes betalingsterminal.
► Apple har skiftet mening og åpnet for at Vipps og andre aktører skal få lage mobile lommebøker på lik linje med Apple Pay. Noe som Vipps allerede er i gang med.
► Det i sin tur har fått den norske bankmotstanden mot Apple Pay til å slå sprekker. DNB har meldt at banken åpner opp, og Eika Gruppen og Sparebank 1-alliansen vil med stor sannsynlighet gjøre det samme, for å nevne noen saker
Alle disse endringene tar utgangspunkt i prinsippet at man bruker et betalingskort, i plast eller lagt inn i en mobil lommebok, som så «tæppes» i butikkens betalingsterminal.
Parallell betalingsvei
Når dagligvaregiganten Norgesgruppen nå er klar til å kaste seg inn i denne leken, går de bort fra dette prinsippet.
Med lanseringen av Trumf Pay er den store nyheten at man introduserer en parallell betalingsvei ved siden av den tradisjonelle betalingsterminalen i butikken.
– Dette blir en annen løsning der vi bruker QR-kode i appen og en egen skanner montert ved siden av terminalen i butikken, forklarer Birkenes.

Når alt er klart, godkjenner man betalingen rett i appen. For kunden vil det fungere på samme måte som når man betaler med Vipps i en Rema 1000-butikk. Men med Vipps går betalingen i dag via Visas betalingsnettverk.
Har valgt bort Visa
Slik vil det ikke være med Trumf Pay.
– Vi har valgt bort de etablerte betalingsløsningene fra Visa og Mastercard. Det er et bevisst valg. Med de betalingsalternativer vi har valgt får vi samlet identifisering av kunden, registrering av lojalitetsprogrammer og betaling i en prosess. Det har ikke vært mulig med kort, forteller Birkenes.
Den ene av de nye betalingsalternativene er BankAxept eBetaling. Det er, kort forklart, netthandelsløsningen som brukes for betalinger som går via
internett med godkjente lommebøker og apper, og ikke via betalingsterminalen.
– Vi er svært glade for at NorgesGruppen og Aera har vært så raske med å få BankAxept inn i appen. Nå skal vi bare få på plass den samme løsningen appene til de andre dagligvarekjedene, sier Terje Larsen, leder for BankAxept eBetaling.
Først i verden
Den andre er muligheten å gjennomføre en konto-til-konto-betaling i butikk. Ytterligere et viktig element i lommeboken som Aera har utviklet, er at den også inneholder ID-teknologi som identifiserer kunden gjennom såkalt delegert SKA (sterk kundeautentisering)
Ifølge Kristian Klavenes og Anders Høye i Aera er konto-til-konto-løsningen en større nyhet enn hva det kanskje høres ut som.
– Det finnes mange løsninger for konto-til-konto på netthandel, men meg bekjent er det ingen annen i verden som i dag kan tilby konto-til-kontobetaling i butikk, sier Klavenes, som er kommunikasjons- og markedsdirektør i Aera.
Det betyr at Trumf Pay og etter hvert også Coop Pay og Rema Skann & Betal, vil kunne bli viktige referanseprosjekter for selskapet på veien ut i Europa. I april ble det kjent at Aera hadde kjøpt et belgisk selskap.
– Når vi snakker med aktører rundt om i Europa er det å kunne tilby kostnadseffektive betalinger like viktig som her. Å kunne få til konto-til-konto i fysisk butikk blir innimellom omtalt som en hellig graal for få til kostnadseffektive betalinger – og nettopp det har vi klart i den norske finansbransjen, sier Høye, som er ansvarlig for finansielle tjenester i Aera.

Mange banker er med
Ikke minst blir det sagt at konto-til-konto-betalinger vil være en måte for bankene å få tilbake mer kontroll over betalingsøyeblikket.
Norske banker ser i relativt stor grad ut til å være med på nyhetene i Trumf Pay. Siden det er kontonummeret som brukes som identifikasjon, er det en nødvendighet at bankene blir med på laget.
BankAxept eBetaling har foreløpig størst oppslutning. DNB, Sparebank 1-bankene, Eika Gruppen og Obos-banken står bak betalingsløsingen.
- Det kommer flere i løpet av kort tid, sier BankAxept-sjefen, Kjetil Bøe.
Når det gjelder konto-til-konto-løsningen er Sparebank 1-alliansen og Handelsbanken med på laget.
- Vi ønsker flest mulig banker med på laget, men det er bankene selv som avgjør om de vil være med, sier Kristin Bigseth daglig leder i Trumf.
Har en størrelsesfordel
I den kommende kampen om nordmenns betalingsvaner mener konstellasjonen bak Trumf Pay-løsningen at det finnes en unik mulighet for dagligvarehandelen å bli en del av folk betalingshverdag i løpet av høsten.
Det er fortsatt noe tid igjen før Vipps er klart til å lansere sin lommebok, og sannsynligvis vil ikke norske banker åpne for Apple Pay på bred front før Vipps er klare.
– Det var tross alt ikke mer enn fem prosent som brukte mobilen til å betale med i butikk i fjor. Det finnes fortsatt en mulighet å nå ganske mange som ikke har begynt å bruke mobilen det neste halvåret, sier Kjetil Bøe.
I den sammenhengen har dagligvarehandelen en ekstrem fordel. Størrelse. Den står nemlig for rundt 40-45 prosent av alle korttransaksjoner i norske butikker og et veldig volum.
Bare Norgesgruppens butikker gjennomfører cirka 1,4 millioner betalinger per dag – 96 prosent med kort. Med slike volum vil Trumf Pay kunne få innvirkning i betalingskampen, selv om det bare vil være mulig å bruke lommeboken i Norgesgruppens butikker og de kjeder som er samarbeidpartnere.
– QR-koden er en litt annen brukerreise, men når man først har tatt det i bruk og blir vant til det, så fortsetter man å bruke det, sier Anders Høye i Aera.
Lokker med ekstra bonus
Trumf satser hardt på å lokke flest mulig med ekstra bonus ut året til alle som velger å begynne å betale med appen. I oktober går i tillegg BankAxept inn og sponser med to prosent ekstra, slik at bonusen totalt blir på 4 prosent.
– Ambisjonen er jo at dette skal bli et attraktivt betalingsalternativ for de kunder som ønsker å betale med mobil, sier Bigseth